MotoGP-sarja jyrähtää käyntiin – 152 päivää Valenciasta Losailiin

Kolottavaa selkäänsä potenut Ajo Motorsportin tallipäällikkö Aki Ajo, uuden Moto3-luokan kuljettaja Niklas Ajo ja Moto2:ssa toista kautta käynnistelevä kokenut  Mika Kallio ottivat tänään iltapäivällä Helsingistä suunnan Istanbulin kautta Qatarin pääkaupunkiin Dohaan.

Sunnuntai-iltana valonheittimien kirkkaassa loisteessa huipentuva Qatarin GP jaetaan muista osakilpailusta poiketen ja jo viime kaudelta tutussa kuosissa neljälle päivälle.

MotoGP-luokassa ajetaan yksi, sekä Moto3- ja Moto2-luokissa kaksi vapaata harjoitusta jo torstaina, jolloin tulee kuluneeksi tasan tarkkaan 152 päivää siitä, kun MM-kausi pistettiin viime vuonna pakettiin Valencian baanalla Espanjassa.

Hulabaloosta kisarutiineihin

MotoGP-sarjassa ei ole suinkaan eletty hiljaiseloa tuona ajanjaksona, päinvastoin. Testikausi käynnistyi välittömästi helmikuun alussa ja erityisesti MotoGP- ja Moto3-luokissa oli päällä melkoinen hulabaloo jo sitä ennen.

Nelitahtisia ja 250-kuutioisia moottoreita voimanlähteenään käyttävä Moto3 on täysin uusi luokka. Se päätti 125-kuutioisten vuonna 1949 alkaneen pitkän ja värikkään taipaleen MM-sarjassa.

MotoGP-luokassa on puolestaan siirrytty 800-kuutioisista 1000-kuutioisiin moottoreihin. Se on jakanut mielipiteitä, mutta näillä mennään.

Valentino Rossin pitkäaikainen kisainsinööri Jerry Burgess on sitä mieltä, että suunta on täysin väärä varsinkin huimien huippunopeuksien valossa. Hänen mukaansa kuninkuusluokkaan riittäisivät 600-kuutioiset moottorit.

Säästöä, säästöä

MotoGP-luokan radikaalein muutos aiempaan tulee kuitenkin tässä: prototyyppipyörät saavat rinnalleen, tai tässä vaiheessa paremminkin jonon jatkeekseen enemmän tuotantopyöriin pohjautuvan, CRT (Claiming Rule Teams)-sääntöihin perustavan ja kustannussäästöihin tähtäävän kaluston.

MotoGP-sarjan kaupalliset oikeudet omistavan Dornan päällikkö Carmelo Ezpeleta on puhunut pitkin talvea pontevasti CRT-tulevaisuuden puolesta. Moiseen leikkiin ei kuitenkaan yksikään luokan kärkikuljettajista olisi valmis lähtemään.

Ezpeleta haluaisi myös rakentaa miljoonan euron kausikohtaisen katon satelliittitiimien tehtailta liisaamille prototyyppipyörille.

Eikä tässäkään vielä kaikki: viimeksi Ezpeleta on puhunut tehdastiimien budjettikatosta, jonka pitäisi liikkua hänen mukaansa kautta kohden 15 miljoonassa eurossa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että Hondan tehdastiimin tämän kauden budjetti pyörii 40 miljoonassa.

Stoner suosikki, Lorenzo haastaja

Niin tai näin – paljon hyvääkin on saatu jo aikaan.

Kuninkuusluokassa on onnistuttu nostamaan pyörien määrä 21:een useamman vuoden tauon jälkeen. Näistä pyöristä yhdeksän on valjastettu CRT-tiimien kuljettajille, joiden selkeästi parhaasta vauhdista talvitesteissä on vastannut Randy de Puniet Asparin Aprilialla. De Puniet on valmis haastamaan heti Qatarista lähtien muutamia satelliittitiimien kuljettajia.

Testikauden ehdoton kuningas on ollut kuitenkin viime vuoden maailmanmestari, Hondan Casey Stoner. Alkavan kauden ennakkokaavailuissa Stoner on suosikki ja vuoden 2010 mestari, Yamahan Jorge Lorenzo hänen nälkäinen haastajansa. Testit ovat aina testejä, mutta ainakin Qatarin tultaessa tämä kaksikko on erottunut muista.  Lisäksi Stonerilla on Losailista plakkarissaan neljä voittoa viidestä mahdollisesta.

Unohtaa ei toki sovi Stonerin tallikaveria Dani Pedrosaa kuin sen paremmin Lorenzon rinnalla Yamahan tehdastiimissä kisaavaa Ben Spiesiä.

Qatarissa MotoGP-luokan debyyttinsä tekee neljä kuljettajaa, eli CRT-pyörillä ajavat Michele Pirro (San Carlo Honda Gresini), Mattia Pasini (Speed Master), rahoituksen vasta kalkkiviivoilla kasaan saanut Yonny Hernandez (Avintia Blusens) ja Danilo Petrucci (Came Iodaracing Project).

Kalliolla kaikki saumat voittoihin

MotoGP-luokassa ajetaan 18 osakilpailua, eli totutusti yksi pienempiä luokkia enemmän. Kuninkuusluokan spesiaalikisa osuu heinäkuun loppuun ja korkkiruuvimutkastaan kuuluisalle Laguna Secan radalle Kaliforniaan.

Moto2-luokan mestari vaihtuu ainakin viime kauteen nähden, kun Stefan Bradl nousi MotoGP:hen. Toisaalta Moto2-luokan historian ensimmäinen, eli vuonna 2010 tittelin nimiinsä napannut Toni Elias (Mapfre Aspar team) teki paluun pääluokasta 600-kuutioisen pyörän puikkoihin.

Moto2-luokka on tuonut radalle aina säpinää. Niin tälläkin kertaa, sillä mukana on 33 kuljettajaa. Kallio jatkaa belgialaisessa Marc VDS-tiimissä britti Scott Redding rinnallaan. Tiimi teki viime kauden jälkeen onnistuneen vaihdon Suterista Kalexiin, jolla Kallio on raivannut talvitesteissä tiensä kirkkaimman kärjen tuntumaan.

Kallio palasi viime kauden päätteeksi podiumille Valenciassa. Hänellä on kuitenkin voittotili avaamatta Moto2:ssa, jonka nykykuljettajista Eliasin lisäksi kahdella edellisellä kaudella ykkössijoihin ovat yltäneet Thomas Lüthi (Interwetten Paddock), Alex de Angelis (NGM Mobile Forward Racing), Andrea Iannone (Speed Master), Yuki Takahashi (NGM Mobile Forward Racing), Roberto Rolfo (Technomag-CIP) ja pitkään vaivanneesta silmävammasta toipunut Marc Marquez (CatalunyaCaixa Repsol).

Luokan uusista kuljettajista mainittakoon 125-kuutioisten viime kauden kärkikaksikko, Asparin riveissä mestariksi ajanut Nicolas Terol ja Ajo Motorsportissa lopullisesti kukkaansa puhjennut Johann Zarco (JiR Moto2).

Moto2:ssa nähdään sarjan ainoa naiskuljettaja, QMMF-tiimin Elena Rosell. Rosellin tiimikaveriksi varmistui vasta viime viikolla kokenut kehäkettu ja sadekelin armoton spesialisti Anthony West, jonka piti kilpailla tällä kaudella MotoGP-luokassa. Rahoitus jäi Westin murheeksi kuitenkin vain puolitiehen, vaikka mies oli valmis pistämään koko omaisuutensa myyntiin autoa myöten.

Kaksi Ajoa ja viisi tehdas-KTM:ää

Uudessa Moto3-luokassa pakka on monelta osin vielä täysin avoin.

Pyöriä kehitetään koko ajan ja pitkä kausi saattaa tuoda ainakin ajoittain suuriakin yllätyksiä tullessaan. Tästä toistaiseksi vaikuttavimman esimerkin tarjosi puskista kärkeä hämmentämään hyökännyt rookie-kuljettaja Romano Fenati (Team Italia FMI) Jerezissä ajetuissa viimeistelytesteissä.

Piikkiluokassa kahta mestaruutta vuosina 2008 ja 2010 juhlinut Ajo Motorsport lähtee uuteen luokkaan hyvistä ja vakaista asetelmista KTM:n tehdaspyörien myötä. Taustat ovat myös muilta osin viimeistä piirtoa myöten kunnossa.

Suomalaistalli edustaa KTM:n virallista tehdastiimiä, joka kantaa nimeä Red Bull KTM Ajo Factory Racing. Tiimin kuljettajatrion muodostavat Ajo Motorsportin paluumuuttaja Sandro Cortese, Danny Kent ja MM-sarjan ensikertalainen, viime vuonna Red Bull Rookies cupissa toiseksi sijoittunut Arthur Sissis.

Cortese ja Kent lukeutuvat ennakkokaavailuissa luokan ehdottomiin suosikkeihin Honda-kuljettaja Maveric Vinalesin (Blusens Avintia) tavoin.

Ajo Motorsportin toisen ja yhden kuljettajan tiimin muodostaa jo viime kaudelta tuttu nappisilmä Zulfahmi Khairuddin. AirAsia-SIC-Ajo-tiimin punavalkoisissa väreissä viilettävä Fahmi on ollut testikaudella aika ajoin jopa häikäisevän hyvä.

Moto3-luokassa KTM:n viidennen tehdaspyörän saa alleen toisen täysipainoisen MM-kautensa Terrell Thienin johtamassa TT Motion Events Racing-tiimissä käynnistävä Niki Ajo.

Ajo ei ota paineita sijoitustavoitteista, mutta testivauhti ja miksei myös Thienin arviot kertovat siitä, että yltäminen vähintään kympin sakkiin on kaiken onnistuessa selviö.

Moto3-luokassa on mukana yhteensä 32 sopimuskuljettajaa, joista 11 on MM-sarjan keltanokkia. Kuljettajien määrä tosin nousee GP-kohtaisesti – myös heti Qatarissa – niin sanottujen villin kortin kuljettajien myötä.

Moto3-luokan historiallisessa MM-osakilpailussa Qatarissa tuo kortti löytyy Nasser Al Malkin hihasta.

* Qatarin GP:n aikataulu 5.-8.4.:
Torstai 5.4.

Klo 18.00-18.40, Moto3-luokan 1. vapaa harjoitus
Klo 18.55-19.40, Moto2-luokan 1. vapaa harjoitus
Klo 19.55-20.40, MotoGP-luokan 1. vapaa harjoitus
Klo 20.55-21.35, Moto3-luokan 2. vapaa harjoitus
Klo 21.50-22.35, Moto2-luokan 2. vapaa harjoitus

Perjantai 6.4.
Klo 18.00-18.45, MotoGP-luokan 2. vapaa harjoitus
Klo 19.00-19.40, Moto3-luokan 3. vapaa harjoitus
Klo 19.55-20.40, Moto2-luokan 3. vapaa harjoitus
Klo 20.55-21.40, MotoGP-luokan 3. vapaa harjoitus

Lauantai 7.4.
Klo 18.00-18.40, Moto3-luokan aika-ajo
Klo 18.55-19.40, Moto2-luokan aika-ajo
Klo 19.55-20.55, MotoGP-luokan aika-ajo
Klo 21.20-21.40, Moto3-luokan warm up
Klo 21.55-22.15, Moto2-luokan warm up

Sunnuntai 8.4.
Klo 18.00-18.20, MotoGP-luokan warm up
Klo 19.00, Moto3-luokan MM-osakilpailu 1/17
Klo 20.20, Moto2-luokan MM-osakilpailu 1/17
Klo 22.00, MotoGP-luokan MM-osakilpailu 1/18