Renkaat, pyörät, moottorit ja kuljettajat kehittyvät, joten vauhdit kasvavat ja kierrosennätyksiä rikotaan usein. Paitsi tänä vuonna Red Bull Ringillä mennään todennäköisesti selvästi hiljempaa kuin viime vuonna. Miksi?
MotoGP-sarjan eri luokkien vauhtien kehitystä seurataan tarkkaan mm. vertailemalla aiempien vuosien kierrosaikoihin. Esimerkiksi Moto2-luokan moottoritoimittaja Triumph ilmoitti vastikään, että sen moottorit ovat ensi kaudella viisi hevosvoimaa nykyistä tehokkaampia. Myös renkaiden ja itse pyörien kehitys johtaa siihen, että kierrosajat parantuvat vuosi vuodelta.
Vauhtien kasvaessa törmätään samalla siihen, että turva-alueiden riittävyys on yhä tärkeämpää. Red Bull Ringilläkin MotoGP-luokan pyörien nopeudet ovat ykkösmutkan (Niki Lauda Kurve) jälkeisellä suoralla nousseet jopa 310 kilometriin tunnissa. Suoralla on loiva vasen mutka, joka käytännössä on ajettu täysillä, mutta seuraava eli kolmosmutka (Remus) on erittäin jyrkkä ja oikealle taittuva. Kauden 2020 MotoGP-osakilpailussa sattuikin paha onnettomuus kyseisessä mutkassa, ja välittömästi tämän jälkeen päätettiin radan turvallisuutta parantaa tekemällä ykkös- ja kolmosmutkien väliin ylimääräinen shikaani, jolla hillitään suoranopeuksia. Tämä ylimääräinen shikaani on myös syy siihen, että tänä vuonna kierrosajat tulevat jokaisessa luokassa olemaan todennäköisesti selvästi hitaampia kuin edellisinä vuosina.
Linkki artikkeliin, jossa kerrotaan tarkemmin radan muutoksista: