Monella valmistajalla on piirustuksia sähkömoottoripyöristä, mutta vain harva on päässyt tätä pidemmälle. Ja vielä harvempi on saanut pyörän piirustuksesta valmiiksi asti vajaassa puolessa vuodessa. Michael Czysz tiimeineen on suoriutunut tästä urakasta, sen jälkeen kun onnettomuus päätti firman MotoGP-panostuksen.
– Oli päätettävä mitä tehdä ja mihin mennä, Michael Czysz totesi aikoinaan. Sen sijaan, että olisimme yrittäneet kilpailla kuolevan polttomoottorisen moottoripyöräsukupolven kanssa päätimme lähteä uranuurtajina johtamaan uutta pyöräsukupolvea nousuun. Puhtaasti, sähkömoottorilla.
E1pc:ssä on käytetty MotoGP-pyörän runkotekniikkaa ja siinä on esimerkiksi soikean muotoiset etuhaarukan ulkoputket, joiden on määrä joustaa juuri sopivassa määrin mutkissa. Moottoripyörässä on kolme sähkömoottoria ja kymmenen akkuyksikköä. Suunnitelmien mukaan akut tulevat olemaan helposti vaihdettavat niin, että yhdet akut voivat olla latauksessa sillä välin kun toisilla akuilla ajetaan.
Mittaristona on iPhone. Tuleeko kännykkä olemaan lopullinen ratkaisu on vielä epävarmaa, mutta ainakin tällä hetkellä se näyttää nopeuden ja sijainnin radalla (gps-transponderin kautta). Lisävarusteiden avulla näyttöön saadaan myös G-voimat, kiihtyvyys ja muita kilpailuissa tärkeitä mittaustuloksia.
Moottoripyörän huhutaan myös tulevan tuotantoon. Tästä asiasta Motoczysz on kuitenkin vielä vaitonainen. Lopullista päätöstä ei heidän mukaan ole vielä tehty.
Entä suorituskyky? Michael Czyszin mukaan E1pc kiihtyvyys 0-120 mph (eli 0-193 km/h) on ”seitsemän tai kahdeksan sekuntia”. Suorituskyky on siis samaa luokkaa kuin Suzuki GSX-R1000:ssä. E1pc on siis yksi maailman nopeimpia sähkömoottoripyöriä tällä hetkellä. (Huippunopeuden suhteen Killacycle on nopeampi, noin 270 km/h. Siinä pyörässä akkujen lataus riittää kuitenkin vain parin kilometrin matkaan.)
E1pc osallistuu sähköluokkaan (TTXGP), joka ajetaan huomenna perjantaina 19.6.2009 Isle of Man TT-kilpailussa.