OFFROADPron toimittaja ja moottorikerhoaktiivi Marko Vihriä, 32, ottaa tehtävän hoitoonsa yrityksensä kautta. Turkulainen Vihriä tuo liigaan yhteistyökumppaneita, huolehtii osakilpailujen tiedottamisesta sekä organisoi kauden päätteeksi MX-liigan palkintojenjakogaalan.
Motocrossin kansallisten luokkien epävirallista mestaruussarjaa, MX-liigaa, on ajettu jo kaksi osakilpailua, kun promoottori astuu toimintaan mukaan jäljellä olevien kuuden osakilpailun ajaksi.
MX-liigan promoottoritoiminnan mahdollistaa Suomen Moottoriliiton (SML) sekä osakilpailut järjestävien moottorikerhojen myötämielinen suhtautuminen asiaan. Ensiarvoista on myös yhteistyökumppaneiden mukaan lähtö nopealla aikataululla.
Arai, Duell, Kawasaki, KTM, Mitas, Motonet, OFFROADPro, Storm Motor sekä Yamaha tulevat olemaan esillä kaikissa osakilpailuissa sekä MX-liigan palkintojenjakogaalassa, jonne ne toimittavat tuotepalkintoja menestyneille kuljettajille.
– Vaikka MX-liiga onkin epävirallinen mestaruussarja ja eri Suomen mestaruussarjat ovat arvoasteikossa sen yläpuolella, on MX-liiga todella suosittu sekä kuljettajien että kilpailuja järjestävien kerhojen joukossa. Harmittavasti liiga jäi tälle kaudelle vaille toiminnan yhdistävää vetäjää, mikä liigalle ehdottomasti kuuluu. Myös perinteinen palkintojenjakogaala oli vaarassa jäädä järjestämättä, Vihriä kertoo.
Promoottoritoiminta käynnistyy jo tänä viikonloppuna Ylä-Savon Moottorikerhon osakilpailussa Iisalmessa (Sonkajärventie 114), missä kilpaillaan myös sivuvaunujen sekä ATV-luokan SM-pisteistä. Jo järjestetyssä MX-liigan ensimmäisessä osakilpailussa Hyvinkäällä ajoi yli 300 ja toisessa osakilpailussa Vantaalla vajaat 300 kuljettajaa.
– Aiemmin MX-liigan vetäjiä on ollut useita, kun liiton alainen motocrossin lajiryhmä on hoitanut tehtävää vapaaehtoispohjalta. Nyt on hyvä, että sarja saa ulkopuolisen toimijan, joka keskittyy nimenomaan liigan eteenpäin viemiseen, SML:n toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist muotoilee.
– Motocross on ollut Suomessa suunnannäyttäjä moottoripyöräurheilussa ja nyt MX-liiga seuraa kansainvälistä toimintatapaa. Siinä on selkeästi nimetty yksi taho, joka hoitaa promoottorin tehtävää ja organisoi kilpailut moottorikerhojen kanssa. Kyse on liigan tuotteistamisesta ja laadun kohentamisesta, jossa jatkuu lajiryhmän aiempi hyvin hoidettu työ. Olen varma, että tässä on moottoriurheilun tulevaisuus myös SM-sarjoissa sekä muissa lajeissa.
MX-liigan jokaisessa osakilpailussa kilpaillaan viikonlopun kumpanakin päivänä. Lauantai on niin sanottu junioripäivä, jolloin radalla ovat 7-15-vuotiaat kuljettajat 65- ja 85-kuutioisilla kaksitahtisilla sekä 150-kuutioisilla nelitahtisilla motocrosspyörillä kolmessa eri kilpaluokassa (MX65, MXC/C, MXC/B).
Sunnuntai on niin sanottu aikuispäivä, sillä yläikärajaa ei periaatteessa ole. Joskin nuorimmat ajajat voivat olla jopa 13-vuotiaita, kun kilpaa ajetaan minimissään 125-kuutioisilla pyörillä niin ikään kolmessa eri luokassa (MX125, MXJ, MXB).
MX-liiga 2014:
3.-4.5. Hyvinkään MK
17.-18.5. Vantaan MK
7.-8.6. Ylä-Savon MK
27.-28.6. PolarCross MK
6.7. Rovaniemen MK
2.-3.8. Miehikkälän MK
16.-17.8. Imatran MK
6.-7.9. Riihimäen MPKK
Osakilpailuissa ajetaan lauantaisin MX65-, MXC/C- sekä MXC/B-luokissa ja sunnuntaisin MX125-, MXJ- sekä MXB-luokissa.
MX-liigan pistetilanteet 2/8-osakilpailu:
www.kisainfo.net/MX-sarjat.asp