Motocrossin lajiryhmä korostaa MX-liigassa reagointia lippumerkkeihin

1. Aikataulut toimivat pääpiirteissään hyvin ja kuljettajat ovat tottuneet non-stop-aikatauluun. Jatketaan harjoittelua ja koitetaan saada edelleen tiiviimpiä päiviä. Radan / lähtösuoran tasoitus sekä tutustumiskierros vievät eniten aikaa ja muodostuvat aikataulua rytmittäviksi tekijöiksi. Pyritään olemaan käytännöllisiä ja tehdään lähtökurvin tasauksessa vain tarvittavat korjaukset ripeästi. Turvallisuudesta tinkimättä.

2. Kuljettajakokous on järjestetty uuden mallin mukaisesti vasta ennen kisaeriä. Vantaalla ja Hyvinkäällä kilpailunjohto on ohjeistanut erikseen harjoituseriä lähtökarsinassa. Tämä on hyvä tapa ja kaikki kootaan yhteen yhteisessä kuljettajakokouksessa ennen erien alkua. Tällä saavutetaan se, että kaikkien ei tarvitse olla aamulla aikaisin paikalla.

3. MX65- ja MXC-luokissa säännöt mahdollistavat kuljettajien sijoittamisen erien starteissa takariviin, jos karsiutuneita on alle 10. Päätös siitä, jaetaanko kuljettajat kahteen ryhmään vai annetaanko osan lähteä takarivistä, tehdään kilpailun johdon harkinnan mukaan. Tällä kaudella takarivistä lähtöä on kokeiltu sekä Vantaalla MXC/B- ja MXC/A-yhteislähdössä että Hyvinkäällä MX65-luokassa. Isoilla radoilla 49 kuljettajan yhteislähtö toimii ja on mukavampi myös kuljettajille. Pienemmillä radoilla asiaa tulee harkita erikseen

4. B-finaalien yhdistämistä nähtiin Hyvinkäällä MXB- ja MX125-luokkien osalta. Kun kuljettajia on yhteensä alle 40, tuntuu käytäntö toimivalta ja varmasti myös kuljettajia motivoivalta.

5. Heiluvan keltaisen lipun huomiotta jättämisestä nähtiin Hyvinkäällä esimerkillistä toimintaa kilpailunjärjestäjän toimesta. MXC/B- ja MXC/A-luokan kilpailussa kilpailun johto otti puhutteluun viisi kuljettajaa, joiden epäiltiin jättäneen lipun huomiotta. Kuljettajille pidettiin puhuttelu ja annettiin suullinen varoitus.

Jatkossa lajiryhmä edellyttää tiukentuvia sanktioita ja heiluvan keltaisen lipun huomiotta jättäminen aiheuttaa loppusijoitukseen kymmenen sijan pudotuksen. Tämä vaatii ratatoimitsijoilta ääretöntä tarkkuutta, jotta tapahtumat voidaan varmuudella todentaa.

Sääntöjen mukaan vauhdin tulee merkittävästi hidastua, eli jos kaasua ei höllätä, on sääntörike selvä. Ohittaminen ja hyppääminen ovat niinikään rangaistavia heiluvalla keltaisella lipulla.

Hyvinkäällä oli myös käytössä uusi ”ensiapulippu”, eli valkoinen lippu punaisella ristillä. Se on merkki siitä, että ensiapuryhmä on radalla tai sen välittömässä läheisyydessä.

Lipun aikana kuljettajien pitää noudattaa erityistä varovaisuutta, ei saa ohittaa, ei saa hypätä ja vauhdin tulee hidastua merkittävästi.

Lippumerkeistä:

– Keltainen lippu, liikkumaton: Vaara, aja varovasti

– Keltainen lippu, heilutettu: Välitön vaara, valmistaudu pysähtymään, ei saa ohittaa, ei saa hypätä. Vauhdin tulee selkeästi hidastua.

– Valkoinen lippu, punaisella ristillä: Ensiapuryhmä radalla, välitön vaara, valmistaudu pysähtymää, ei saa ohittaa, ei saa hypätä.

Heiluvan keltaisen lipun ja/tai punaisella ristillä varustetun valkoisen lipun noudattamatta jättämisestä rangaistuksena on kymmenen sijan pudotus kyseisessä erässä.

Motocrossin lajiryhmä &  motocross-lajisäännöt:
www.moottoriliitto.fi/lajit-ja-lajiryhmien-sivut/motocross