Motocross-uutuus kaudelle 2010 – Yamaha YZ250F

[3039] [3040] Yamaha YZ250F:n uusi ja jäykempi alumiinirunko on tehty erityisesti 250-kuutioiselle moottorille. Jäähdyttimen ja polttoainetankin sijainteja on muutettu pyörän massan keskittämiseksi ja lopputuloksena on täydellisen tasapainoinen pyörä, joka kääntyy vaivatta tiukoissakin mutkissa.

YZ250F:n kaudelle 2010 uudistettu moottori on yksisylinterinen nestejäähdytteinen DOHC-nelitahtimoottori 5-venttiilisellä sylinterinkannella. Myös kaasuttimen säädöt on päivitetty ja se on edeltäjäänsä helpompi käynnistää. Tehonhäviön minimoimiseksi ja paremman väännön aikaansaamiseksi pienilläkin nopeuksilla moottorin imu- ja pakoventtiileissä on kevyet alumiiniset ohjurit ja uudet venttiilin jouset. Näiden muutosten ansiosta teho on entistä lineaarisempi läpi koko kierrosalueen, mikä parantaa ajo-ominaisuuksia.

YZ250F-pyörän iskunvaimennusta on kehitetty entisestään, jotta sen toiminta myös röykkyisellä radalla olisi entistä parempi. Vaimennusventtiiliin ja männänvarteen tehdyt parannukset ja säädöt varmistavat paremman ajotuntuman nopeissa mutkissa, jolloin ajajan on helpompi ylläpitää kova vauhti myös kaartaessa.

Pyörän akseliväli, ohjauskulma ja jättö on myös optimoitu, jotta uudesta moottorista ja alustasta saadaan kaikki irti ja pyörän ajo-ominaisuudet sekä suorituskyky paranevat entisestään.

YZ250F:n parempi tasapaino ja ketteryys näkyvät vuoden 2010 muotoilussa. Uusi runkorakenne on aiempaa huomattavasti virtaviivaisempi ja pinta-alaltaan pienemmät muoviosat tuovat keveyttä korostaen pyörän kompaktia, terävää ulkonäköä.

YZ250F on monilta osin aiempaa kevyempi. Uusittuja osia ovat esimerkiksi takaratas, pienempi öljysäiliö, kevyempi jarrupoljin ja pienemmät jarruletkunohjaimet.

Vuoden 2009 MX2-luokan MM-sarjassa nykyistä YZ250F-pyörää käyttää peräti neljä eri tiimiä, mikä on tehnytkin siitä 250cc-luokan motocrosspyörien mittapuun.

Ajajan mahdollisuudet pyöränsä muokkaamiseen oman maun mukaan on otettu paremmin huomioon käyttämällä säädettävää ylä-T-kappaletta, jonka avulla ohjaustanko voidaan asentaa peräti neljään eri kohtaan. Myös matala, erityisesti YZ250F-pyörään kehitetty istuin on muotoiltu uudelleen. Istuimen pintamateriaali tarjoaa erinomaisen pidon, mutta istuin mahdollistaa kuljettajalle myös hyvän liikkuvuuden.

Ensimmäiset uudet YZ250F-mallit saadaan Suomeen syksyllä 2009. Pyörää on saatavissa kahta eri väriä, sininen ja valkoinen.

Pyörän suositushinta Suomessa on 8790€ (+ paikkakuntakohtaiset toimituskulut).

[3041] [3042]