Moto2-luokka kiinnostaa KTM:ää: ”Se olisi looginen askel”

Moto2 korvasi silloisen 250-kuutioisten luokan kaudella 2010. Siitä lähtien keskiluokan voimanlähteinä on käytetty Hondan valmistamia 600-kuutioisia moottoreita. Sarjaa hallitseva Dorna ja Honda vahvistivat taannoin tänä vuonna, että sama tahti jatkuu kauden 2015 loppuun.

Hondan Moto2-monopolin odotetaan murtuvan tämän jälkeen ja silloin tilaisuus tarjoutuu myös muille moottorinvalmistajille Moto3-luokan malliin.

KTM:n taholta myönnetään, että siellä on kypsytelty ajatusta Moto2-luokasta kaksi viimeistä vuotta. Mikäli KTM:n paluu keskiluokkaan sitten Mika Kallion ja Hiroshi Aoyaman varttilitraisten aikojen jälkeen toteutuu, niin aloitusvuosi olisi tällöin siis 2016 – aikaisintaan.

– Meillä pitää kuitenkin olla tältä osin 100-prosenttinen varmuus säännöistä, ennen kuin alamme kehittää moottoria Moto2-luokkaan, tähdennetään KTM:ltä.

KTM:n kilpailutoiminnan johtaja Pit Beirer on selvästikin kiehtonut ajatuksesta lähteä mukaan myös Moto2-luokkaan.

– Se olisi meille looginen askel Moto3-luokan menestyksen jälkeen ja jatkoksi.

Jatkumolla Beirer viittaa ja ottaa malliksi MotoGP-sarjan pienimmän luokan Red Bull-tiimin kuljettajia, Aki Ajon johtaman suomalalaistalli Ajo Motorsportin riveissä maailmanmestareiksi ajaneet espanjalaisen Marc Marquezin ja saksalaisen Sando Cortesen, sekä tämän kauden perusteella edelleen myös espanjalaisen Luis Salomin.

Sarjan johtotähtiin noussut Marquez ja Cortese ovat joutunueet vaihtamaan tiimiä noustessaan luokkaa ylemmäs. Marquez voitti vuonna 2010 maailmanmestaruuden 125-kuutioisissa ja Cortese teki viime vuonna vastaavan Moto3-luokan historian ensimmäisellä kaudella.

Viime vuosi mukaan luettuna jo peräti 20 podiumsijoitusta putkeen saavuttaneella Ajo Motorsportin Red Bull KTM-tehdastiimillä kulkee lujaa myös tällä kaudella. Salom johtaa sarjaa voitettuaan kolme osakilpailua peräkkäin Mugellossa, Barcelonassa ja Assenissa.

Seuraava osakilpailu ajetaan ensi viikonvaihteena Sachsenringin radalla Saksassa.

Uusin numero