Moto2-kehitystyön tuloksia uuteen Triumph Street Triple RS -malliin

Triumph uusii Street Triple -mallistonsa huippuversio RS:n kaudeksi 2020. Moottorissa on hyödynnetty 765-kuutioisen Moto2-moottorin kehitystyön tuloksia.

Triumphin Street Triple loi maineensa 675-kuutioisen rivikolmosen avulla, jota malli käytti voimanlähteenä vuosikymmenen ajan. Vuonna 2017 moottorin iskutilavuus kasvatettiin 765-kuutioiseksi. Tämän vuoden alusta lähtien Triumph on toimittanut 765-kuutioiset kolmosmoottorit MotoGP-sarjan Moto2-luokkaan. Nyt Triumph uusii Street Triple RS:n kaudeksi 2020 täyttämään Euro5 -vaatimukset. Samalla hyödynnetään Moto2-moottoriprojektin kehitystyön tuloksia.

Vuonna 2017 esitellyn 765-moottorin yksi erikoisuuksista oli se, että Street Triplen kolmessa eri mallivariaatiossa oli kaikissa eri huipputeho. Perusmalli S:n tehoksi ilmoitettiin 113 hevosvoimaa, R:n tehoksi 118 ja huippumalli RS:n tehoksi 123 hevosvoimaa. RS:n ja R:n välillä oli eroa myös jarruissa ja jousituksessa. Erityisen vaikeaksi valinta näiden kahden välillä muodostui siksi, että RS:n moottori oli suuremmasta huipputehostaan huolimatta vaatimattomampi keskialueella. Nyt Triumph korjaa tilanteen, sillä RS:n moottorin kerrotaan olevan jatkossa yhdeksän prosenttia tehokkaampi ja vääntävämpi keskialueella.

Huipputehon lukema pysyy ennallaan, mutta teho saadaan jatkossa 50 kierrosta korkeammalla kierrosluvulla. Vääntömomentissa eroa on enemmän. Huippulukema kasvaa 77 newtonmetristä 79 newtonmetriin, mutta merkittävämpää on huippulukeman siirtyminen 10 800 kierrokselta lähes 1500 kierrosta alemmas. Käytännössä sekä tehoa että vääntöä on nyt käytössä enemmän koko kierroslukualueella. Kun lisäksi moottorin inertiavoimia on nyt seitsemän prosenttia vähemmän, on kaasunvastetta saatu selvästi terävämmäksi.

Moottorin lisäksi eroja vuoden 2019 malliin on mm. vakiovarustukseen kuuluva kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin, toisen polven TFT-mittariston uusi grafiikka, uuden moottorin mukaisesti hienosäädetyt ajoasetukset, uudet tupla-led-ajovalot, uudistunut ulkonäkö sekä uudistettu äänenvaimennin ja entistä sirommat peilit. 

Vuoden 2017 Street Triple RS koeajettiin Katalonian moottoriradalla Montmelossa (Barcelona). Isolla moottoriradalla 765-kuutioinen kolmoskone oli vakuuttava, mutta ohuen keskialueen tehon ja väännön takia ero aiempaan pienempikuutioiseen moottoriin oli kuitenkin odotettua pienempi. Vuoden 2020 Street Triple RS koeajetaan Cartagenan radalla Espanjassa. Vaikka Cartagenan rata on Montmeloa hitaampi, odotamme silti mielenkiinnolla kuinka uusi Street Triple RS siellä suoriutuu. Bike ajaa Triumphin uutuuden Cartagenassa jo tämän viikon keskiviikkona eli 9. lokakuuta.

Tekniset tiedot (suluissa 2019-mallin tiedot mikäli poikkeaa)

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys

Iskutilavuus: 765 cc

Poraus x isku: 77,99 mm x 53,38 mm

Puristussuhde: 12,54:1 (12,65:1)

Teho: 123 hv / 11 700 r/min (123 hv / 11 750 r/min

Vääntö: 79 Nm/ 9350 r/min (77 Nm / 10 800 r/min)

Voimansiirto: märkä monilevykytkin, luistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Etujousitus: Showa 41 mm Big Piston USD-teleskooppi, kaikki säädöt, 115 mm joustomatka

Takajousitus: Öhlins STX40, kaikki säädöt, 131 mm joustomatka

Etujarrut: 2 x 310 mm levyt, nelimäntäiset Brembo Monobloc M50 radiaalisatulat, ABS

Takajarrut: 220 mm levy, yksimäntäinen Brembo jarrusatula, ABS

Renkaat: 120/70ZR17 ja 180/55ZR17

Istuinkorkeus: 825 mm

Akseliväli: 1405 mm (1410 mm)

Caster/jättö: 23,9 ast / 100 mm

Kuivapaino: 166 kg

Tankin tilavuus: 17,4 litraa

Hinta: vahvistetaan lokakuun puolivälissä

Uutista muokattu9.10.2019 Triumph tiedotti, että istuinkorkeus on 825 mm kuten aiemmassakin mallissa. Alkuperäisessä tiedotteessa istuinkorkeuden kerrottiin kasvaneen lukemaan 840 mm