Moto Guzzi California

Kaikkiaan Californiaa on myyty jo yli 100 000 kappaletta. Alun perin malli esiteltiin jo vuonna 1971 ja se kehitettiin Los Angelesin poliisivoimia, LAPD:tä varten. Tämä oli erinomainen lähtökohta merkin ostaneelle Piaggiolle, kun Moto Guzzin 90-vuotistaipaletta juhlittiin vuonna 2011.
– Muotoilija on tehnyt hyvää työtä, ajattelin nähdessäni uuden Californian kuvan ensimmäistä kertaa. Ensitapaamisemme oli Milanon moottoripyörämessuilla, jossa rakastuin Miguel Galluzzin piirtämän pyörän ulkonäköön täysin. Rakkautemme vain syveni Ranskan Rivieran koeajotilaisuudessa. 
Moto Guzzin 90-asteisen V-twinin viimeisin evoluutio on Piaggion omistaman Aprilian käsialaa. 8-venttiilistä ilma/öljyjäähdytteistä CIH-moottoria on kasvatettu 1 380 kuutioon kasvattamalla tonnikaksisatasen porausta 95 millistä 104 milliin. Iskun pituus on edelleen 81,2 mm. Valtavat sylinterit ovat varustettu kahdella sytytystulpalla. 
Guzzin kuljettaja pääsee nauttimaan uusimmasta elektroniikasta. 52-millistä kaasuläppää kääntää ride-by-wire, ja moottorinohjaus sekä luistonesto ovat säädettävissä kolmiportaisesti. Mukavuutta parantaa vakionopeudensäädin. 
Kaksoiskehtorunkoon on sovitettu Sachsin 46-millinen haarukka (32 astetta) ja saman valmistajan takaiskarit stereona. Akseliväli on kokonaiset 1 685 millimetriä. Edessä rengaskoko on 130/70-18 ja takana 200/60-16. Jarrut ovat Brembon käsialaa, edestä löytyy 320-milliset levyt nelimäntäisin radiaalisatuloin. Kuljettajaa avustaa ABS.
Koeajopyörä on musta, valkoisin pinstripein maustettu Ambassador Edition Touring, mikä tarkoittaa kaksiväristä mukavaa satulaa, Highway Patrol –tuulilasia, 35-litraisia sivulaukkuja ja LED-valoja. Katse kiinnittyy suureen 20,5-litraiseen tankkiin ja kromattuihin venttiilikoppiin. Kromia Californiassa onkin riittämiin – oikeaa sellaista, eikä mitään muovia. Touring-mallin lisäksi tarjolla on yksinkertaisempi Custom. 
Pyörän päälle istuessa huomaa hyvän ergonomian ja tilavuuden – jalat eivät osu sylintereihin ja ohjaustanko sekä astinlaudat ovat juuri oikein sijoitetut. California on erittäin mukava ja tuulilasi suojaa kuljettajaa luonnonvoimilta.  Yksi iso mittari pitää sisällään nopeusmittarin, analogisen kierroslukumittarin ja kaiken muun tarpeellisen tiedon.  
Tarkka kaasu ja kevyt kytkin tekevät ajamisesta helppoa. Painopiste on matala, mikä parantaa hallittavuutta. Myös ohjattavuus on selkeä, vaikka pyörä on pitkä. Mataluus tuo mukanaan rajallisen maavaran. 
Tyhjäkäynnillä moottori heiluu tuttuun Guzzi-tapaan, mutta käynti tasoittuu kierrosluvun noustessa toiselle tuhannelle. Vääntöä löytyy jo alle 2 000 kierroksen, ja viisarin ylittäessä kolmosen alkaa todella tapahtua. Äänet ovat miehekkäät ja moottori vastaa halukkaasti kaasuun, erityisesti sporttisimmassa asetuksessa. 
Pyörä nielee mutkia innolla. Ajettavuus on turvallisen neutraali ja jarrut tehokkaat. Astinlaudat raapivat maata useampaan otteeseen, mikä ei ole niinkään moite pienistä kallistusvaroista kuin kehu luottamusta herättävistä ajo-ominaisuuksista. Ainoa moite on loivan keulakulman aiheuttama vaelteleva ohjaus ryömintävauhdissa. 
Moto Guzzi on Italian vanhin yhä moottoripyöriä valmistava merkki, joka voi ylpeillä useilla GP-voitoilla. Uusi California tuo legendaarisen valmistajan uudelleen parrasvaloihin sen komean historian edellyttämällä tavalla.  

Teksti: Bruno Deprato Kuvat: Milagro

Uusin numero