Mopokorttien kirjallisesta läpi vain kolmannes – uudistus sysäsi vastuun oppilaalle

Trafi tiedotti lokakuun alussa, että vain 36 % mopokortin suorittajista oli selvinnyt mopokortin
kirjallisesta kokeesta ensi yrityksellä. Pudotus aiempaan 83 % on hurja.

Vastuu ajokorttiluokan erityispiirteiden oppimisesta on siirretty kortin suorittajalle, vaikka teoriakoe
on aiempaa haastavampi. Suomen Motoristit ry:n (SMOTO) selvityksen mukaan oppimateriaalia
joko ei ole tai sitä ei tarjota. Esimerkiksi pääkaupungin kaikissa autokouluissa ei tarjota
mopokouluun liittyvää oppikirjaa.

– Autokoululiitto kannattaa kuljettajantutkinnon kehittämistä. Kokeen kehittämisessä vaativuutta ei
tule lisätä arvioinnin pikkutarkkuutta lisäämällä, vaan suuntaamalla sitä sääntöjen noudattamisen
ohella vastuulliseen, riskit tunnistavaan kuljettajakäyttäytymiseen. Hylätyt tutkinnot ovat kortin
hankkijan kannalta ajanhukkaa ja lisäävät kustannuksia, totesi Autokoululiiton puheenjohtaja
Jarmo Jokilampi.

Jokilammen mukaan liiton jäsenkouluille on annettu informaatio, että oppimateriaalia on tarjottava
asiakkaille. Hän korostaa myös koulutuksen laatua. Mikäli autokoululla on moottoripyöräkouluttaja,
niin sillä on iso myönteinen vaikutus mopokorttia hankittaessa.

– Mopokorttia suorittavan kannattaa kysyä, löytyykö autokouluista moottoripyöräkouluttaja, jolloin
saa varmasti oikeaoppista opetusta mopokortin hankintaan, Jokilampi kannustaa.

Hyvä esimerkki on autokoulu, jonka mopotunteja vetää auktorisoitu moottoripyöräkouluttaja. Se
tarjoaa mopokorttia ajaville automaattisesti oppikirjan, sekä pitää ”liikenteen perusteet” -osion
erikseen mopokorttia opiskeleville. Heillä kirjallisten läpäisyprosentti on noin 60. Se on hieman
pudonnut verrattuna aiempaan verrattuna, mutta on selkeästi korkeampi kuin muualla.
Suomen Motoristit ry:n kumppanuusjohtaja Veli-Pekka Ratinen ihmettelee myös sitä, että
teoriakokeen suorittaja ei enää saa palautteessa tietää mihin kysymyksiin hän vastasi väärin.
Palautteessa kerrotaan ainoastaan aihealueet joissa virheitä oli ja oppilaan pitää sitten keskittyä
lisäämään opiskelua näiltä aihealueilta.

– Mopoilijalle ei tarjota oppimateriaalia, hän harjoittelee ainoastaan koekysymyksiä, hänelle ei
kerrota mitkä virheet hän kokeessa teki. Onko joku, kenen mielestä tämä on oikein, Ratinen
hämmästelee. – Asia pitäisi oikaista pikimmiten.