Moottoripyörien onnettomuustilastot johtavat harhaan

Suomen nykykäytäntö antaa väärän kuvan onnettomuuksista

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Moottoripyöräjaosto, Suomen Moottoriliitto ry, Suomen Motoristit ry ja MP-kauppiaat ry jättivät 16.4.2010 Liikenne- ja Viestintäministeriölle vetoomuksen Suomen tieliikenneonnettomuustilastojen saattamisesta EU-vertailukelpoiseksi.

Tämä tarkoittaa, että Suomenkin tilastoissa eroteltaisiin onnettomuuksien seurauksena kuolleet sekä vakavasti ja lievästi vammautuneet. Tällä hetkellä Suomessa ei erotella liikenteessä loukkaantumisia vakaviin ja lieviin.

– Media ja liikenneviranomaiset puuttuvat herkästi mopoilijoiden ja motoristien liikenneonnettomuuksiin ja tulkitsevat myös virheellisesti eri maiden tilastoja. Tilastojen tulkitseminen väärin tuottaa mielikuvan, että motorisoidut kaksipyöräiset ajoneuvot olisivat uhka liikenneturvalle Suomessa, Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Timo Lindström sanoo.

Kun onnettomuusluvut suhteutetaan kyseisten ajoneuvotyyppien kantaan, liikenneturvan voi osoittaa parantuneen. Jos onnettomuuslukuja tulkitaan virallisen EU-asteikon mukaan, suomalaiset mopoilijat ja moottoripyöräilijät ovat Euroopan liikenneturvallisuusasteikon parhaimmistoa. Maamme liityttyä EU:hun moottoripyöräkanta on yli kolminkertaistunut mutta moottoripyöräilijöiden ja mopoilijoiden liikennekuolemat ja loukkaantumiset ovat vähentyneet.

Vetoomuksen vastaanottanut liikenne- ja viestintäministeri oli samaa mieltä vetoomuksen jättäjien kanssa.
– Päämäärämme on yhteinen. Suomen tilastot on saatava EU-vertailukelpoisiksi, liikenne- ja viestintäministeri Anu Vehviläinen sanoi vetoomuksen jättäneille.

Tilastoinnin uudistaminen onkin jo vireillä ministeriössä.
Asia eli kuljettajien turvallisuus on ajankohtainen, sillä moottoripyörä- ja mopokausi on toden teolla käynnistymässä. Asfaltti alkoi kutsua kuljettajia Moottoripyöräjaoston maaliskuussa kaupoissa järjestämän Motokuume-tapahtuman jälkeen.

– Tapahtumassa tehtiin kauppaa mukavasti. Muutama uutuusmalli ja isokuutioinen moottoripyörämalli myytiin loppuun jo ennen ajokauden varsinaista alkua, Lindström sanoo. Hän on Yamaha-moottoripyöriä maahan tuovan Konekesko Oy:n tuoteryhmäpäällikkö.

Koska moottorikelkkojen ja autojen kauppa on käynyt mukavasti, kauppiaat ja alan järjestöt odottavat kaksipyöräisten motorisoitujen ajoneuvojen kauppaakin positiivisin mielin. Perustetta optimismiin antaa sekin, että kauppa on käynyt muuallakin Euroopassa hyvin.

– Vastuullisena toimijana Moottoripyöräjaosto ei halua pelkästään edistää kauppaa vaan myös liikenneturvallisuutta, Lindström huomauttaa.

Tiedote: Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Lue ke 21.4. ilmestyvästä Bike 5/10 numerosta päätoimittaja Sami Salosen kantaa ottava kirjoitus juurikin tästä samasta aiheesta.

Uusin numero