– Tällä hetkellä ei ole tosin vielä aivan täyttä varmuutta joukkueiden lopullisista kokoonpanoista, koska vahvistukset pyöristä ja osallistumismahdollisuuksista eivät ole kaikkien kuljettajien osalta selvillä. Nimeäminen oli kuitenkin tärkeää jo tässä vaiheessa, jotta kuskit pääsevät valmistautumaan hyvissä ajoin kilpailuun. Kokoonpanoon lisätään kuskeja sitä mukaa, mikäli joku nyt joukkueeseen nimetty on estynyt lähtemään, kertoo SML:n valmennuspäällikkö Tomi Konttinen.
ISDE:n (International Six Days Enduro) miesten Trophy-kuusikko on silti Konttisen konsepteissa jo nyt käytännössä viimeistä piirtoa myöten valmis. Joukkueessa ajavat enduro 1-luokassa Eero Remes, 3-luokassa Samuli Aro ja Marko Tarkkala sekä 2-luokassa Juha Salminen, Valtteri Salonen ja Simo Kirssi.
– Tasaista jälkeä MM-sarjassa tehneen Kirssin osalta lopullinen varmistus on vielä vähän auki, mutta eiköhän hänetkin nähdä nyt uutena miehenä Sixillä, kertoo Konttinen.
Henkilökohtaisessa MM-sarjassa 1-luokan kärjessä kiitävä Mika Ahola on ollut viime vuosina sivussa Sixiltä.
– Ahola ilmoitti myös nyt, että hän ei ole käytettävissä. Osasimme odottaa sitä ja ymmärrän Mikan perustelun asiaan, toteaa Konttinen.
Ahola on ajanut Sixin pitkän uransa aikana jo 14 kertaa ja hän on ollut voittamassa Suomen tähän mennessä saavuttamia kaikkia seitsemää mestaruutta, joista viimeisin irtosi vuonna 2006 Uudessa-Seelannissa. Uuden-Seelannin jälkeen Suomi on jäänyt mitalikolmikon ulkopuolelle Chilessä ja Kreikassa.
– Tiimipäällikköni Franco Mayr ei ole kiinnostunut Sixistä ja toimin tietenkin sopimukseni mukaan. Mayr haluaa, että ajan Sixin sijasta hallienduosarjaa, sanoo Ahola.
Enduron MM-sarjassa extreme-testien merkitys on noussut viime vuosina. Hallienduro tarjoaa hyvän tilaisuuden niiden harjoitteluun ja hiomiseen.
– Minulla ei ole oikeastaan enää mitään opittavaa Sixiltä, joten uran kannalta hallienduro on paikallaan. En ole turhaan MM-sarjan extreme-cupin kärjessä, muistuttaa Ahola.
Moottoriliitto lähettää Portugalin Sixille myös nuorten, eli alle 23-vuotiaiden kvartetin ja kolme kuljettajaa käsittävän kerhojoukkueen.
Joukkueiden lopullinen kokoonpano muotoutuu nimistä Oskari Kantonen, Roni Nikander, Antti Hellsten, Lauri Salonen, Olli Turma, Lauri Pohjonen ja Miko Mellin. Kantonen ja Nikander ovat lisäksi miesten joukkueen varamiehiä.
– Kerhojoukkueen varamiesten osalta ikää tärkeämpänä valintaperusteena oli se, kenellä on tällä hetkellä eniten hyötyä ISDE:n ajamisesta. Osan nuorista kuskeista tulee vielä odottaa maltilla vauhdin kehitystä, jotta MM-kilpailuista on kehityksen kannalta merkittävää hyötyä, korostaa Konttinen.
Junioreiden ja kerhojoukkueen varamiehiksi on nimetty Kaj Estola, Ari Jauhiainen ja Jari Pulkkinen.
Pitkät perinteet omaava MM-joukkuekilpailu on ajettu historian saatossa jo 83 kertaa. Vuonna 2011 Sixi järjestetään Suomessa.
Suomen Moottoriliiton kuljettavalinnat 12.-17. lokakuuta Portugalin Figueira de Fozissa ajettavaan enduromoottoripyöräilyn kuuden päivän mittaiseen MM-joukkuekilpailuun:
Miehet, Trophy-joukkue:
Samuli Aro (enduro 3-luokka), Marko Tarkkala (E3), Juha Salminen (E2), Simo Kirssi (E2), Valtteri Salonen (E2), Eero Remes (E1).
Varalla: Oskari Kantonen (E2) ja Roni Nikander (E3).
Junior Trophy ja SML:n kerhojoukkue:
Oskari Kantonen (E2), Roni Nikander (E3), Antti Hellsten (E1), Lauri Salonen (E1), Olli Turma (E1), Lauri Pohjonen (E1), Miko Mellin (E1).
Varalla: Kaj Estola (E2), Jari Pulkkinen (E1), Ari Jauhiainen (E1).