MMAF: Traficom ei tiedä, mitä mieltä on itse aiemmin ollut – moottoripyörien jarrutestaus keskeytetty

Muunneltujen moottoripyörien yhdistys MMAF tiedottaa, että Traficom on yllättäen muuttanut omaa tulkintaansa L-luokkien ajoneuvojen jarrutestausta koskevasta lainsäädännöstä. Uuden, aiemmasta poikkeavan tulkinnan vuoksi testauspalveluita tarjonnut Testmill on keskeyttänyt moottoripyörien jarrutestauksen.

Suomessa on saatu viimeisten kymmenen vuoden aikana nauttia varsin vapaasta moottoripyörien rakentelulainsäädännöstä, mutta nyt Traficom yllättäen heittää kapuloita rattaisiin aiemmasta poikkeavalla tulkinnalla jarrutestausta koskevista määräyksistä.

Uusi tulkinta syntyi toukokuussa K1-Katsastajat Oy:ssä suoritetun katsastuksen yhteydessä, jossa katsastaja ei hyväksynyt Testmillin lausuntoa katsastettavan ajoneuvon jarruista, eikä Traficomilta saatu asiaan myöntävää vastausta. Kymmenen vuotta voimassa olleen tulkinnan mukaan katsottiin riittäväksi, että käytettävissä oli vertailutulos kokonaismassalta ja jarrulaitteidensa mitoitukselta vastaavasta ajoneuvosta, mitä siis enää ei katsottu riittäväksi, vaan testattaville ajoneuvoille on suoritettava jarrujen suorituskykytestin lisäksi myös häipymistesti, jos käytettävissä ei ole häipymistestin vertailutulosta täysin identtisille jarrukomponenteille.

Häipymistestin suorittaminen yksittäisille ajoneuvoille ei kuitenkaan MMAF:n ja Testmillin näkemyksen mukaan ole perusteltua. Häipymistestissä merkitseviä tekijöitä on kaksi: jarrulevyn tai -levyjen koko ja ajoneuvon kokonaismassa, kaikki muut tekijät ovat merkitykseltään mitättömiä. Testmillillä on kattava aineisto eri kokonaismassoilla ja eri kokoisilla jarruilla tehtyjä, aiemmin vertailukelpoisia testituloksia. Merkittävin aineistosta nouseva havainto on, että levyjarruilla häipymistä ei tapahdu – ei, vaikka lämmitysjarrutusten lukumäärää lisätään, jarrutuksia suoritetaan tiheämmillä väleillä tai vaadittua selvästi suuremmalla hidastuvuudella. Itse asiassa komponenttien lämmetessä kitka kasvaa, joten tulokset paranevat. Testmillin ja MMAF:n näkemyksen mukaan häipymistestin edellyttäminen yksittäisiltä ajoneuvoilta ei siis tuo lisäarvoa liikenneturvallisuudelle.

Muuttunut tulkinta myös merkitsee, että aiemmat vertailutulokset ovat käytännössä käyttökelvottomia, eikä kattavaa vertailuaineistoa kaikista mahdollisista jarrukomponenteista ole mahdollista laatia. Tämän vuoksi uuden tulkinnan vuoksi häipymistesti on suoritettava käytännössä jokaiselle ajoneuvolle erikseen. Häipymistesti on vaativuutensa vuoksi suoritettava suljetulla testiradalla. Itse testaamisen ja tulosten analysoinnin vaatima työaika on moninkertainen aiempaan nähden. Tämä näkyy luonnollisesti myös testaamisen liiketaloudellisesti kannattavassa hinnassa, joka tulisi nousemaan moninkertaiseksi, mikä tarkoittaa kysynnän päättymistä.
Testmill onkin keskeyttänyt jarrutetauksen toistaiseksi. Jos uusi tulkinta pysyy voimassa, lopettaa Testmill yksittäisten moottoripyörien jarrutestien suorittamisen kokonaan.

Lähde: MMAF