Miksi MotoGP on tullut rajummaksi?

Kun Argentiinassa MotoGP-luokan kuljettajat kerääntyivät lähtöruutuihin, Dani Pedrosa, yksi nopeimmista kuljettajista joutui ensimmäisellä kierroksella keskeyttämään toisen kuljettajan rajun ajamisen aiheuttamasta kolarista.
(Korjattu virhe / Dani Pedrosa)

Mikä on aiheuttanut sen, että erityisesti MotoGP-luokka on tullut agressiivisemmaksi? Nyt viimeiseksi otsikoissa ovat olleet Marc Marquez, Danilo Petrucci ja Johann Zarco. Onko syynä yksinomaan menestyksen haalinen?

Vaara kiehtoo!
Yhtä vastausta ei ole. Ratamoottoripyöräilyssä monia katsojia kiehtoo vaara. TV-sarjoissa ja toiminataelokuvissa on pääosissa vauhdikkaat vaaratilanteet. Urheilun moottoriurheilu mukaan lukien on tarjottava jännitystä, jotta se kiinnostaisi suuria massoja. Ratamoottoripyöräily on omimmillaan juuri TV-urheilua.

Ratamoottoriurheilun sääntöjä muutetaan koko ajan, jotta kisat saataisiin tasaisemmiksi ja näyttävimmiksi. Kun tarkastellaan GP-sarjan tilastoja, ne paljastavat, kuinka paljon GP-sarja on muuttunut vuosikymmenien mittaan.

Pienet aikaerot
Alkuvuosikymmeninä aikaerot esimerkiksi 500-kuutioisissa olivat tosi suuret. Esimerkiksi 1960-luvun loppupuolella voittajan keskimääräinen voittomarginaali oli kaksi minuuttia. Kaudella 2017 MotoGP-luokka voitettiin keskimäärin yli kahdella sekunnilla. Kuninkuusluokka on selvästi tiukentunut viimeisen viiden vuoden aikana.

Grand Prix –osakilpailut kaikissa luokissa ovat selvästi koventuneet ja kärkiryhmässä ajaa kuljettajaa tiiviissä ryhmässä.

Viimeisimmät kuolemat kilparadoilla ovat aiheutuneet siitä, kun kaatunut ajaja on osunut kilpakumppanin pyörään. Onnettomuuksia on mahdoton välttää, kun ajetaan tiiviissä ryhmässä. Tämä piirre näkyy kaikissa GP-sarjan luokissa.

Turvallisuus / kaatumiset
Turvallisuus on GP-sarjassa parantunut huomattavasti viime vuosikymmeninä kaikilla osa-alueilla. Katuradat teräskaiteineen ja puhelinpylväineen jäivät syrjään 1980-luvulla. Silloin kohtalokkaat ulosajot tapahtuivat lähes joka GP-kisassa. Tätä päivää GP-sarjassa on pakolliset jokaisessa luokassa kuljettajien turvatyynyt.

Toisaalta turvallisuus yhdistettynä tiukkoihin kamppailuihin on tuonut huomattavasti enemmän kaatumisia. Viime kaudella GP-sarjan 18 osakilpailussa oli yhteensä yli tuhat kaatumista.

Parikymmentä vuotta sitten GP-sarjassa kaatumisia oli 33 GP-viikonloppuna. Viime kaudella kaatumisia oli keskimäärin 62. Nousu on valtava.

Viime vuonna MotoGP-luokassa Sam Lowes kaatui 31 kertaa. Marc Marquez oli nurin 27 kertaa, kun esimerkiksi Valentino Rossi kaatui vain neljä kertaa.
Kaatumistilastoista voi vetää sen johtopäätöksen, että kun turvallisuus paranee, kuljettajien riskinotto kasvaa!
 

Uusin numero