Mika Kallion tavoitteena Stonerin Ducatilla kauden paras tulos

Mika Kallion pressitilaisuus pidettiin tänään Rossimaisissa tunnelmissa, nimittäin hulppealla jahdilla Helsingin edustalla. Huvijahdin omistajalta ja Mika Kalliolta löytyy myös yhdistävä tekijä, nimittäin rakkaus vauhdikkaaseen menoon jäällä.

Mika kiteytti, että vaikka omaan vauhtiin voikin olla tyytyväinen, niin kauden tulokseen ei. Sijoitus pisteissä ei ole tällä hetkellä se, mitä lähdettiin hakemaan ja nyt pyörän vaihtuessa kesken kauden muutamaksi kisaksi tehdaskalustoon, toivon mukaan myös tuuri kääntyy suotuisaksi. Mikan mukaan tehdas ja Pramac Racing -tiimi ovat kuitenkin olleet tyytyväisiä ja ilmoittaneet haluavansa jatkaa. Mika myhäileekin, että vaikka sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, niin ”pitää tehdä sellainen sopimus, että pääsee ajamaan jäärataa niihin kisoihin, joihin aikataulu antaa myöten.”

Mika Kallion mukaan Brnon rata sopii Ducatille, mutta kertoo lähtevänsä kisaan (16.8.) samoin tavoittein kuin jos ajaisi oman tiimin kalustolla: ”Viiden tai kuuden porukassa olisi tyydyttävä tähän kisaan”. Mika lentää paikanpäälle tänään ja kertoo ensimmäisen päivän kuluvan tehdastiimin toimintatapoihin tutustumiseen ja lähinnä Stonerin pyörän hallintalaitteiden ja muiden säätöjen muokkaamisen Mikalle sopivaksi. Mikan oma kisainssi seuraa Mikan mukana tehdastiimiin ja Mikan Pramac Racing -pyörällä ajaa puolestaan italialainen Michel Fabrizio.

Mikalla ei ole vielä tarkalleen tietoa missä määrin Stonerin pyörä eroaa Pramac Racingin kalustosta, eikä osaa arvioida eroja ajettavuuden osalta. Kaikilla Ducati-kuskeilla on kuitenkin jatkuvasti saatavilla tieto mitä muutoksia kunkin pyörään on tehty, joten hän ei usko kohtaavansa mitään radikaaleja eroja. Vaikka tieto Stonerin sairastelusta on ollutkin tiedossa jo parin kuukauden ajan, kutsu tehdastiimiin tuuraajaksi tuli yllätyksenä ja vasta tämän viikon maanantaiaamuna.

Mika kommentoi Ducatin haasteellista ajettavuutta siten, että ”pyörästä täytyy ottaa niskalenkki ja sitä pitää ajaa aggressiivisemmin kuin japanilaisia pyöriä. Ducatilla ajolinjat ovat erilaisia. Yamaha on nyt hieman edellä kehityksessä, mutta kaikki muutkin ovat menneet eteenpäin”. Joka tapauksessa hän uskoo, että hänellä on vähintään yhtä hyvät edellytykset menestyä Brnossa, kuin jos ajaisi omalla kalustolla, vaikka Stonerin pyörä onkin hänelle uusi tuttavuus.

Mika kertoo sormen parantumisen edenneen hyvin, tikit ja siteet otettiin pois pari päivää sitten, ja hyväntuulisesta miehestä huokuu se, että tehdastallin kutsu on mieleinen ja tuo epäonnistumisten jälkeen positiivista luottoa kisaviikonloppuun: ”Lämmittää mieltä, että mut valittiin (Stonerin tuuraajaksi), sillä muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. ”