Mika Kallion riskivalinta kannatti: ”Se osui nappiin”

Erittäin tiukassa aika-ajokamppailussa Kallio päätyi lopulta sijalle 11, mutta eroa paalupaikalle ajaneeseen belgialaiskuljettaja Xavier Simeoniin oli enää reilut 0,6 sekuntia. Harjoituksissa ero oli vielä noin 1,5 sekuntia.

Luokan tasaisuudesta kertoo se, että vain vajaan yhden sekunnin kymmenyksen parempi aika olisi siivittänyt Kallion aika-ajossa kahdeksannelle sijalle.

– Nyt jäätiin enää kuusi kymmenystä kärkeen, mikä on jo melkein sekunnin parannus verrattuna esimerkiksi aamun vapaisiin harjoituksiin. Tavoite oli päästä yhdeksän parhaan joukkoon, mutta se jäi harmittavasti tosi pienestä tänään kiinni. Täytyy kuitenkin olla tyytyväinen tähän kehitykseen mitä saatiin tässä ajassa aikaiseksi, Kallio kertoi.

Kallio päätti yhdessä Italtrans Racing -tallinsa kanssa viedä pyörän säätöjä täysin eri suuntaan kuin aiemmin tällä kaudella ja se tuotti tulosta.

– Aika-ajosäädöissä päädyttiin menemään aivan päinvastaiseen suuntaan kuin koskaan aiemmin tällä pyörällä. Teimme riskivalinnan ja muutimme pyörän painojakaumaa enemmän peräpainotteisemmaksi. Se osui nappiin ja pyörän ajettavuus sekä pito paranivat selvästi. Yllätyin kehityksestä todella paljon, koska yleensä painon vähentäminen keulalta vähentää samalla myös keulan pitoa, iloisesti hämmästynyt Kallio totesi.

– Vaikka tästä nyt voi saada aika erilaisen kuvan, kun puhutaan radikaaleista säädöistä, niin käytännössä se on kuitenkin millimetreillä pelaamista. Vaikka muutokset ovat sinänsä pieniä, niin niiden vaikutukset pyörän käyttäytymiseen ovat todella merkittäviä, Kallio jatkoi.

Sunnuntaina ajettavaan kauden toiseen osakilpailuun Kallio lähtee luottavaisin mielin, sillä jo Qatarin kilpailu osoitti, että kilpailuvauhti oli kohdallaan.

– Meidän vahvuus on aina ollut tasaisuus kierrosajoissa ja Qatarissakin pystyin ajamaan kisassa aikalailla samoja aikoja kuin aika-ajoissa. Muilla siinä on ehkä vähän enemmän vaikeuksia, joten se sauma pitää pystyä täälläkin hyödyntämään. Lähden toki muutenkin parantamaan sijoitusta ja haluan olla lähempänä kärkeä nyt kuin mitä olin edellisessä kilpailussa.

– Vaikka lähtöpaikassa on hieman toivomisen varaa, niin aiemminkin on nähty, että kärkikamppailuun on silti mahdollisuus nousta, luottamusta hyvästä aika-ajosta saanut Kallio sanoi.

Teksasin rata ja sen ensimmäinen mutka on kenties yksi sarjan kolarialttiimmista paikoista. Sunnuntaille luvattu epävakaa sää voi tuoda myös oman mausteensa kisaan.

– Täytyy saada hyvä startti ja yrittää päästä siististi ekasta mutkasta läpi. Siinä kun tullaan jyrkkään ylämäkeen kovaan jarrutukseen ja tiukkaan vasuriin, niin on oltava tarkkana ettei pilaa kisaa heti kättelyssä kolarointiin. Keli täytyy tietysti myös ottaa huomioon ja sen kanssa pelaaminen on vähän aina 50-60-tilanne. Loppujen lopuksi aikalailla samat säädöt pätee silloinkin kuin kuivalla kelillä, joten ei se suurempaa paniikkia saa aikaiseksi, Kallio ennakoi tulevaa kisaa.

Moto2-luokan kilpailu käynnistyy tänään klo 20.20