Mika Kallion palkkaamatta jättäminen oli emämunaus MotoGP-tiimiltä

Kallio on osoittanut vastaavassa projektissa kyntensä ja kykynsä KTM:llä, joka puolestaan palaa kuninkuusluokkaan ensi kaudella.

Kaikki ennusmerkit viittaavat vahvasti siihen, että KTM painelee heti kättelyssä ohi Apriliasta, joka oli helisemässä siivettömän itävaltalaispyörän kanssa jo heinäkuussa Red Bull Ringillä ajetuissa yhteistesteissä.

Varikkohuhuissa on jopa supistu siitä, että Aprilian taival uhkaisi päättyä MotoGP-luokassa, sillä siksi takkuista meno on ainakin tähän mennessä ollut.

Bautistakin sai
jo tarpeekseen

Aprilian MotoGP-luokan vetovastuu on tätä ennen pitkään Hondan kanssa yhteistyötä tehneellä Fausto Gresinin tiimillä, jonka ovet ovat paukkuneet tiuhaan tahtiin. Toistaiseksi kovin takaisku koettiin tänään.

Projektin luottomies, espanjalainen Alvaro Bautista näet vahvisti palaavansa ”kotiin”, eli Jorge Martinezin kipparoimaan Aspar-tiimiin, joka operoi MotoGP-luokassa Ducati-pyörillä.

Bautistan nykyinen tallikaveri, saksalainen Stefan Bradl puolestaan vahvisti jo jokunen aika sitten, että hän siirtyy kaudeksi 2017 Superbike-luokan MM-sarjaan ja yhdysvaltaltalaisen Nicky Haydenin tiimikaveriksi Hondalle.

Melandri, MotoGP-historian
käsittämättömin kiinnitys?

Aprilia Racingin kilpailupomo Romano Albesiano palkkasi Bradlin viime kauden kesätauolla. Silloisen ongelmatiimin Forward Racingin surutta hyvästellyt Bradl korvasi Aprilialla italialaisen Marco Melandrin.

Melandrin pestaamista Kallion sijaan kisakuskiksi kaudella 2015 voidaan pitää yhtenä MotoGP-historian erikoisimpana tapauksena.

Melandri kitisi jo alusta alkaen, että hän olisi halunnut jatkaa Superbiken puolella, mutta työnantaja Aprilia oli asiasta toista mieltä.

Tulos oli sen mukainen: täysin ilman motivaatiota ja puolipakolla matkassa ollut Melandri kurvaili kuninkuusluokassa pahimmillaan sekuntikaupalla kärjen takana.

Melandri ihmetteli tallipaikkansa osalta tuolloin itsekin, että miksi hän, eikä esimerkiksi Kallio.

KTM kiittää ja
Aprilia katuu

Aprilian GP-taival jatkuu kuitenkin kaikesta huolimatta ainakin ensi vuonna, jolloin sen kuljettajina ajavat Moto2-luokasta nouseva britti Sam Lowes ja Suzukin tehdastallissa ilman jatkosopimusta jäänyt espanjalainen Aleix Espargaro.

Espargaro kilpaili Aprilialla MotoGP-luokassa jo kausilla 2011 ja 2012. Tuolloin tosin pyörän virallinen nimi oli ART (Aprilia Racing Technology) ja se oli luokiteltu sittemmin romukoppaan runtatun CRT-säännön mukaiseen kuninkuusluokan kakkosnippuun.

Ja siihen nippuun Aprilia uhkaa jämähtää jatkossakin. Kallion osalta KTM kiittää ja Aprilia katuu.