Mika Kallion neuvottelema MotoGP-luokan pesti meni sitä karsastaneelle kuskille

Melandri olisi halunnut jatkaa  Superbike-luokassa ja tavoitella siellä ensi vuonna maailmanmestaruutta. Aprilian konsepteissa paluu MotoGP-luokkaan ajoi kuitenkin Superbiken edelle.

Melandrin vaihtoehdot olivat kilvanajon osalta vähissä, kun Aprilia halusi lunastaa sopimuksen optivuoden. Melandri oli yhteensä 25 kuljettajan nipusta viimeinen, jonka nimi vahvistettiin MotoGP-luokkaan kaudeksi 2015.

– Se oli minulta vaikea päätös. Siksi se kesti niin pitkään. Tavallaan silmille äkillisesti tullut tilanne oli erikoinen. Olin ymmälläni, enkä oikein tahtonut hyväksyä sitä.

– Olin ollut siinä uskossa, että voisin ajaa vielä yhden kauden Superbike-luokassa ja käynnistää siinä sivussa MotoGP-luokan testityöt kautta 2016 varten. Se ei ollut kuitenkaan mahdollista, Melandri taustoittaa hänen mukaansa ”tuhansittain” kysymyksiä ilmoille singonnutta kuviota.

Melandri, mikä on
motivaation laita?

Ja tähän on tultu: Melandri kilpailee ensi kaudella espanjalaisen Alvaro Bautistan rinnalla Aprilialla halusi tai ei.

Moto2-luokassa jatkava Kallio kertoi kesällä, että hänellä riittäisi motivaatiota ja kokemusta lähteä Aprilian kaltaiseen projektiin, jossa kehitystyötä tehdään kärsivällisesti pitemmällä tähtäimellä.

Siihen savottaan ei kannata tietenkään lähteä ilman asianmukaista korvausta, jota suomalaiselle ammattimiehelle ei ollut tarjolla.

Herää kysymys, mikä on Melandrin motivaation todellinen laita ja kilpaileeko hän Aprilian toisena kuskina lähinnä vain siksi, että on italialainen?

– Kieltämättä, olen huolissani siitä, että jäämme ainakin ensi kauden alkupuolella vauhdillisesti kauas kärjestä. Yritämme kuroa tuota eroa parhaamme mukaan kiinni, mutta en tiedä, paljonko kehitystä saadaan aikaan lyhyellä aikavälillä.

– Näen ensi kauden enemmänkin kokemuksen hankkimisena vuoteen 2016, jolloin MotoGP-luokka kokee merkittäviä teknisiä muutoksia. Siitä vuodesta tulee tärkeä, Melandri muotoilee.

”Täysin selviö, että voittoja
ei ole edes näköpiirissä”

Aprilian tehdastiimiä pyörittää Hondan kanssa pitkän yhteistyön MotoGP-luokassa päättänyt italialainen Fausto Gresini.

Melandrilta ja Gresiniltä löytyy yhteinen tausta. Melandri saavutti Gresini-tiimissä viisi MM-osakilpailuvoittoa kausilla 2005-06.

Tulevan menestyksen osalta suut pysyvät ymmärrettävästi visusti supussa.

– En pidä sen suurempaa ääntä paluusta MotoGP-luokkaan. Sehän on täysin selviö, että voittoja ei ole edes näköpiirissä, mutta pidetään koko ajan mielessä, että tämä on tärkeä ja kunnianhimoinen projekti.

Superbiken MM-sarjassa neljänneksi päätynyt ja vain pisteen pronssista jäänyt Melandri tietää, että hän pystyy paikkaamaan ainakin osittain eroa muihin vankan kokemuksen turvin.

– En ole huolissani siitä, ettenkö omaksuisi MotoGP-luokan nykyistä ajotyyliä. Mutta en ole tietenkään niin ylimielinen ja tyhmä, että sanoisin olevani yhtä nopea kuin Marquez (Marc), Melandri naurahtaa.