Mika Kalliolle uusi kisainsinööri ja pyörään 10 kiloa lisäpainoa

Kokeneella Kalliolla, 30, on edessään paljon uutta Valencian kolmen päivän mittaisissa testeissä.

Kallion Kalex-pyörää on jouduttu ”lihottamaan” kymmenellä kilolla uuden säännön perusteella. Moto2-kilpurin minipaino on alkavasta kaudesta lähtien 215 kiloa, joka koostuu pyörän ja ajovarusteisiin sonnustautuneen kuljettajan yhteispainosta.

Jo 12. kauden MotoGP-sarjassa aloittava Kallio lukeutuu taidoiltaan raskaaseen sarjaan, mutta ulkoisilta mitoiltaan luokan kevyimpiin kuljettajiin 166-senttisellä ja 58-kiloisella varrellaan.

Uutta ilmettä löytyy myös muussa hahmossa belgialaisen Marc VDS Racingin-tiimin varikkoboxista. Kallion kisainsinööriksi on tullut japanilainen Naoya Kaneko, joka on työskennellyt muun muassa Kawasakin MotoGP-luokan tehdastiimissä.

”En usko lisäpainon
tuovan suurta muutosta”

Kolmatta kauttaan Moto2-luokassa ja Marc VDS-tiimissä käynnistelevä Kallio ajoi tiettävästi jo viime marraskuun testit Valenciassa kyseisillä lisäpainoilla ja vauhti oli siitä huolimatta erittäin hyvällä tasolla.

– Olen todella iloinen saadessani jatkaa töitä Kanekon kanssa. Hän, kuten en minäkään usko, että tämän kauden lisäpaino tuo tullessaan suurta muutosta. Tiedämme sen sitten varmasti tiistaina, toteaa Kallio kylmänrauhallisesti.

Kallio sijoittui viime kaudella MM-pisteissä kuudenneksi, eli heti seuraavalle sijalle tiimikaverinsa, 184-senttisen ja 74-kiloisen britti Scott Reddingin jälkeen. Kookkaan Reddingin odotetaan hyötyvän kenties eniten uudesta säännöstä erityisesti suoranopeuksien osalta.

– Vaihdoimme pyörää viime vuonna talvitauon aikana. Tänä vuonna jatkamme Kalex-pyörällä ja se helpottaa asioita. Meillä on olemassa jo nyt paljon dataa ja hyvät perussäädöt pyörään. Uskon, että pystymme tekemään kehitystyötä paljon nopeammassa tahdissa, kertoo Kallio.

– Pyörän tekniikka on edelleen samalla pohjalla, kuin mihin ennen testikiellon alkua lopettelimme. Takahaarukkapuolelle on tullut jotain muutoksia ja niihin aiomme keskittyä myös alkavan testijakson aikana.

Kallio liikkui viime kaudella useaan otteeseen kärjen tuntumassa. Paras sijoitus heltisi Sachsenringin radalla Saksassa, jossa valkeakoskelainen tervehti ruutulippua kakkosena maailmanmestariksi ajaneen espanjalaisen Marc Marquezin takana.

– Toivon löytäväni yhdessä Kanekon kanssa sen puoli sekuntia, joka jäi viime kaudella uupumaan, Kallio maalailee suurempaa kuvaa.

– Valenciassa mukana on suurin osa Moto2-luokan kuljettajista, joten pääsemme heti alusta lähtien mittaamaan kilpailukykyämme. Myös sääolosuhteiden osalta näyttää hyvältä, sillä tänne on luvattu varsin mukavia lämpötiloja. Pitkän tauon jälkeen tavoitteena on saada hyvä kyyti päälle.

Marc VDS:n tiimipäällikkö Michael Bartholemy uhkuu hänkin intoa.

– Lähdemme tähän kauteen paremmin valmistautuneena kuin koskaan. Scott lukeutuu mestarikandidaattien joukkoon, mutta olen varma, että hän saa kovan vastuksen Mikalta. Mikan itseluottamus on kasvanut merkittävästi Kanekon mukaantulon myötä, painottaa Bartholemy.

Moto3- ja Moto2-luokkien IRTA-testien ohjelma 12.-14. helmikuuta Valencian Ricardo Tormo-radalla:
Tiistai 12.2.

11.00-13.40 Moto3- ja Moto2-luokka
13.50-14.50 Moto3-luokka
15.00-16.00 Moto2-luokka
16.10-18.00 Moto3- ja Moto2-luokka

Keskiviikko 13.2.
11.00-13.40 Moto3- ja Moto2-luokka
13.50-14.50 Moto2-luokka
15.00-16.00 Moto3-luokka
16.10-18.00 Moto3- ja Moto2-luokka

Torstai 14.2.
11.00-13.40 Moto3- ja Moto2-luokka
13.50-14.50 Moto3-luokka
15.00-16.00 Moto2-luokka
16.10-18.00 Moto3- ja Moto2-luokka

Muut viralliset testit: 19.-21.2. Jerez ja 18-21.3. Jerez.

* Mika Kallion kuvat: Marc VDS Racing

Viimeisin numero