Mika Kalliolla ässiä hihassa – tehdastiimin kuskit eivät pääse niitä käyttämään

”Olen testannut pari kertaa pyörää kauden 2019 aseteuksilla ja konfiguraatiolla, jotka pyörässäni on nytkin, joten minulla oli päässäni idea, kuinka pyörä tulisi toimimaan. Tämä on paras paikka saada vahvistusta niille ajatuksille, mitä testeissä on tästä pyörästä herännyt, näemme todellisen eron kaikkiin muihin”, Kallio sanoi.

”Me haluamme koko ajan kehittää pyörää paremmaksi ja kääntyminen on nyt ykkösasia. Olemme selvästi löytäneet oikeita asioita ja pyörä tuntuu nyt hiukan kevyemmältä ajaa. Tämä on ihan hyvä juttu, mutta toki aina, kun saat jostain ekstraa, tingit hiukan jostain toisesta asiasta.”

”Juuri siksi on mietittävä tarkkaan, mitkä ovat ne tärkeimmät asiat kierrosajan parantamiseksi ja keskityttävä niihin. Ei ole niinkään merkitystä, miltä kuljettajasta tuntuu. Jos ei tunnu kovin hyvältä, mutta kierrosajat ovat hyviä, silloin se suunta on oikea.”

Tallikaveri Pol Espargaro oli sitä mieltä harjoitusten jälkeen, että rengas ei kulunut KTM:n alla yhtä paljon kuin aiemmin tällä kaudella.

”Hiukan hankala sanoa vielä. Näemme sunnuntaina kilpailussa, kuinka rengas käyttäytyy. Toivottavasti se tunne on silloin ihan yhtä hyvä kuin nyt. Kyllä rengas tuntui kestävän pidempään hyvänä ja se tietysti auttaisi meitä kilpailun lopussa.”

Kallio toivoo olevansa paras KTM-kuljettaja itse kilpailussa, mikä vahvistaisi, että uudet asiat pyörässä toimivat.

”Ennen kilpailua kysymysmerkkejä on aina ilmassa, jos olen kisassa Polin edellä, niin voin sanoa, että kaikki näyttää oikein hyvältä. Meillä on vielä aikaa löytää enemmän pitoa eturenkaaseen. Jos pystymme siihen, olemme täällä uskoakseni hyvin kilpailukykyisiä. Joka tapauksessa olen luottavainen siihen, että kaikki KTM:n pyörät toimivat täällä paremmin kuin kauden kolmessa ensimmäisessä kilpailussa.”

Vakka uusista osista onkin hyötyä, ei ole lainkaan varmaa, saako KTM niitä tällä kaudella tehdaskuljettajien pyöriin. Kallio tietää selityksen siihen.

”Sama ongelma on kaikilla valmistajilla. Säännöt ovat niin tiukat, että kauden aikana ei voi vaihtaa osia pyörään kovin paljon. Vaikka takataskussa olisi jotakin, sitä ei pääse välttämättä käyttämään. ”

Kallio on todella innoissaan päästessään viimein kilpailemaan sunnuntaina.

”Nämä villit kortit antavat aina valtavasti lisää motivaatiota myös testityöhön. Nämä ovat ihan ehdottomia kohokohtia koko testitiimille, minulle, mekaanikoille, datakavereille, kaikille. Me kaikki nautimme näistä todella paljon”, Kallio sanoi.
 

Uusin numero