Mika Kallio MotoGP-kauden kynnyksellä: Tätä on monta vuotta odotettu!

Median edustajat pääsivät tänään tapaamaan rentoa ja hyväntuulista Mika Kalliota ennen huomista lentoa valmistautumaan MotoGP-kauden aloituskisaan Qatarissa. Kuljettaja ja tiimi ovat valmiita tulevaan kisakauteen. Varikon portit aukeavat keskiviikkoisin aamulla kello 9, tiimit alkavat rakentamaan varikkopilttuita, kuljettajien motorhomet saapuvat. Siitä kisaviikonloppu alkaa…

”Tätä on pitkään odotettu, sillä kausi alkaa kuukautta normaalia myöhemmin. Fiilikset ovat hyvä ja huomenna lennän paikanpäälle”, Mika kertoo.

Mika Kallio esiintyy julkisuudessa aina hyvin hillitysti, mutta nyt miehen puheista huokuu moneen otteeseen syvä harmi (puhumattakaan pinnan alla kuplivista ärräpäistä) MotoGP:tä pöyhivästä säästökuurista, jonka maksumiehiksi joutuvat juuri tulokaskuljettajat. Testejä on vähennetty viime vuodesta ja harjoitus- ja aika-ajoaikaa on lyhennetty ja karsittu. Uusien sääntöjen myötä kilpakuljettajat eivät myöskään saa testata pyörää enää kisakauden alettua.

”Vähillä testimäärillä lähtökohdat näyttävät hyviltä. Mieluusti olisin ajanut enemmänkin. Säästötoimenpiteistä johtuen rookie-kuljettajat joutuvat tänä vuonna antamaan paljon tavallista enemmän tasoitusta kokeneemmille. Me olemme valmiita kauden alkuun, vaikka emme ehkä ole ehtineet ihan kaikkea testata. Olen ollut kuitenkin kaikissa testeissä Ducatin nopein tulokaskuljettaja. Kisat ovat tietenkin aina erikseen, mutta hyvin menneillä testeillä on suuri henkinen merkitys. Meillä ei ole mitään syytä painaa paniikkinappulaa”, Mika kertoo. ”Ymmärrän kyllä, että maailman taloustilanteesta johtuen säästää pitää, mutta nyt säästetään kyllä väärässä kohdassa. Uskon kuitenkin, että nyt on katto saavutettu. Tosin ensi vuonna on odotettavissa vielä radikaalimpia muutoksia”, Mika aprikoi ja ihmettelee nykymenon epäloogisuutta: kuljettajat on palkattu ajamaan, mutta ajaminen onkin tiukasti rajattua ja jopa kiellettyä.

”Olen innoissani tulevasta ja lähden kauteen aika lailla paineettomasti. KTM:llä lähdettiin heti ensimmäisestä kisasta alkaen taistelemaan mestaruudesta, mutta nyt lähtökohta on eri: edessä on kuninkuusluokan opetteluvuosi”, Mika kertoo ja jatkaa ”Toki minulla on omia odotuksia, mutta ei niistä nyt sen enempää. Tavoitteeni ovat korkealla, mutta ajetaan nyt ensin kisat ja katsotaan sitten, miltä miehen naama näyttää”, Mika sanailee.

Mika ei myönnä, että häntä erityisesti jännittäisi vaikka viikonloppuna on edessä on yksi uran tärkeimmistä päivistä. Hän ei myöskään koe, että elämä olisi erityisesti muuttunut. Se mikä sen sijaan on muuttunut on uuden työkalun ajotyyli, joka on uutta. Mika kertookin suurimmaksi haasteekseen edelleen vanhasta ajotyylistä poisoppimisen. ”Minulla on vieläkin usein liian suuri mutkanopeus. MotoGP-pyörällä oleellisinta ei ole nopeus mutkan sisällä vaan kaasun avaus ulos lähdettäessä. Siinä missä ennen piti höllätä kaasua, nyt pitäisi osata avata ja luottaa luistoneston toimintaan. Uskoisin, että minulle on hyötyä jääradalla ajamisesta. Olen tottunut siihen, että pyörä elää paljon alla, joten siksi olen sopeutunut uuteen pyörään aika nopeasti. Ducati eroaa kyllä täysin KTM:stä, mm. painoa on tullut 50 kiloa lisää, tehoa tuplasti ja tietenkin 4-tahtinen moottori KTM:n kaksitahtisen sijaan. Aikaisemmin pystyi suorilla vähän hengähtämään, mutta Ducatia pitää viedä koko ajan. Olenkin lisännyt fysiikkatreeniä aikaisemmasta rutkasti, jotta kunto riittää 40-45 minuuttia kestävän kisalähdön läpi. Minulla oli sykemittari Malesian radalla ja sykkeet näyttivät silloin olevan ihan maksimissa koko ajon ajan, siinä 180 kieppeillä”, Mika kertoo.

Mika ei osaa vielä tässä vaiheessa arvioida kuinka MotoGP-sarjan radat vaikuttavat kisamenestykseen. ”Puhtaalta pöydältä lähdetään, sillä Ducati on todellakin kilpurina niin erilainen. Toki tiimi osaa vanhastaan arvioida mitkä radat sopivat pyörälle. Nopeat radat yleensä sopivat Ducatille, sillä näyttäisi siltä, että saamme moottorista muita enemmän tehoja irti. Kausi näyttää, vaihtuuko omat suosikkiratani toisiksi. Nyt pidän eniten Mugellosta ja Sachsenringistä. Toisaalta vaikka en pidä Le Mansista yhtään, siltäkin radalta on aikaisemmin tullut hyvää tulosta, Mika tuumii.

Myös meillä kaikille suomalaisilla MotoGP-faneilla on uusi lähtökohta alkavaan kisakauteen, kun on ”oma mies” jonka menestystä jännittää. Kilpakumppaneista Mika arvioi, että kärjen osalta suuria yllätyksiä ei ole odotettavissa: ”Stoner ja Rossi jakavat kärkisijat, mutta kolmossijalle näyttäisi olevan kovasti tunkua.” Kausi näyttää, kuinka rookiet ahdistelevat konkareita…

Viimeisimmässä Bike-lehdessä MotoGP:tä varikkoaitojen sisäpuolelta seuraavan Mat Oxleyn artikkeli Mika Kalliosta ja seuraavassa Bikessä Oxley paljastaa meille Casey Stonerin sielunelämää.