Mika Kallio: ”Luottamus pyörään alkaa löytyä”

Pyörän nousujohteinen kehitys sai suomalaiskuljettajan suupielet kääntymään ylöspäin.

– Paremmalta näyttää nyt kuin oikeastaan milloinkaan kuluneen kauden aikana. Viime kisoissa olen ollut 20:n huonommalla puolella sijoituksissa jo harjoituksista lähtien, joten oikeaan suuntaan olemme menossa. Huomisissa aika-ajoissa täytyy toki tulla tulosta, sillä pelkät puheet eivät auta mitään, Kallio sanoi harjoitusten jälkeen.

– Aivan vielä ei olla kärkivauhdissa, mutta uskon, että aika-ajoissa pystyn vielä kiristämään. Muutenkin on hyvä, että enää ei tarvitse arpoa säätöjä laidasta laitaan jokaisen session jälkeen, vaan pystymme keskittymään pieniin yksityiskohtiin niissä. Se tuo vihdoinkin kaivattua rauhallisuutta koko tallin tekemiseen ja mahdollistaa myös ennalta suunnitellun ohjelman läpiviemisen. Tämä on ollut harvinaista herkkua tällä kaudella, joten senkin suhteen olemme ottaneet selvän kehitysaskeleen, Kallio jatkoi.

Harjoitusten yhteydessä ilmeni, että koko Moto2-luokka painii rengasongelmien kanssa. Varsinkin renkaat toimittavan Dunlopin kovempi seos on vaikea saada toimimaan Assenin radalla.

– Kovemman seoksen renkaiden kanssa on ollut täällä aikamoista taistelua ilmeisesti lähes kaikilla kuljettajilla. Itsellänikin oli todella vaikea saada nopeaa aikakierrosta niillä. Periaatteessa tämä tarkoittaa sitä, että meidän on järkevää käyttää vain pehmeitä renkaita, jolloin kovat renkaat ovat täysin turhia, Kallio hämmästeli rengasrulettia.

– Huomenna perjantaina pitäisi lähteä sellaisilla pehmeillä renkailla ajamaan, joilla on takana jo 32 kierrosta, joten on selvää, että ne eivät ole enää parhaassa iskussa. Täytyy nyt katsoa mihin ratkaisuun päädymme, mutta toivottavasti renkaat eivät nyt aiheuttaisi enempää päänvaivaa kun sitä on tässä ollut muuten pyörän osalta jo melkein muillekin jaettavaksi, Kallio naurahti.

Perjantain aika-ajoihin Kallio lähtee toiveikkaana.

– Luottamus  on nyt kasvanut pyörää ja ajamista kohtaan, ja se on jo itsessään merkittävä asia. Pystyn nyt käyttämään enemmän omia vahvuuksiani ajamisessa, vaikka toki vielä ollaan aika kaukana viime vuotisesta suorituskyvystä. Kolmas rivi ja yhdeksäs lähtöruutu ovat edelleen vähimmäistavoitteita, Kallio sanoi.
 

Uusin numero