Mika Kallio keräsi kehut hyytävän koleassa Brnossa

Ideaaliolosuhteista oltiin tosin kaukana vielä torstainakin.

– Kymmenen lämpöasteen keli oli liian kylmä hyvään pitoon. Meillä on kuitenkin Brnon jälkeen olemassa selkeä suunnitelma seuraaviin testeihin ja tiedämme missä meidän pitää parantaa, kertoo RC16-pyörän puikoissa hytissyt Kallio.

– Voimme olla keskiviikosta huolimatta tyytyväisiä siihen kehitykseen, minkä saavutimme toisena päivänä. Sopeutimme hieman torstaiksi suunniteltua ohjelmaa ja kokeilimme muutamia asioita lähinnä ergonomian ja moottorinohjausjärjestelmän osalta, jatkaa Kallio.

KTM:n ranskalainen testikuljettaja Randy de Puniet liikkui samoilla linjoilla Kallion ajatusten kanssa.

– Ikävä kyllä olosuhteet jättivät toivomisen varaa, mutta pystyimme silti tekemään paljon tärkeää työtä mm. rungon osalta. Tiimi tekee hienoa työtä ja pyörä on parempi testi testiltä, vakuuttaa De Puniet.

Kunnianhimoista projektia käytännön tasolla päälliköivä Mike Leitner näki paljon hyvää jo Valencian testijaksolla, eikä Brnokaan painunut suinkaan penkin alle äärimmäisen haasteellisesta kelistä huolimatta.

– Erittäin iso kunnia molemmille kuljettajillemme, jotka tekivät erinomaista työtä kaikkea muuta kuin optimaalisista sääolosuhteista huolimatta. Pystyimme viemään laaditun ohjelman läpi tekniseltä kantilta katsottuna.

Projektin tekninen pomo Sebastian Risse korostaa hänkin kuljettajien panosta ja erityisesti palauteen tärkeyttä.

– Emme ole päässeet ajamaan tänä vuonna testiä vielä kunnollisissa olosuhteissa, joten tekemätöntä työtä on yhä paljon jäljellä. Meidän on kuunneltava kuljettajiamme erityisen tarkoin siitä, mihin he haluavat töiden painopisteen keskittää. Olemme nyt keskittyneet lähinnä elektroniikkaan ja renkaisiin. Kaipaamme tämän hienosäätöön jatkossa ideaaliolosuhteita, jotta löydämme lisää tasaisuutta ja ennen kaikkea nopeutta.

MotoGP-luokkaan ensi vuonna palaavan KTM:n työt jatkuvat tältä osin heti ensi viikolla Espanjassa.
 

Uusin numero