Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Kalliolle ja hänen uudelle Italtrans Racing -tallille testipäivien aikana eniten haasteita tuottivat ajotuntuman löytäminen ja epävakaat sääolosuhteet. Kolmen testipäivän yhdistetyissä tuloksissa Kallio oli sijalla 15. jääden nopeimman ajan ajaneelle Ajo Motorsportin Johann Zarcolle reilut 1,6 sekuntia.
– Kaksi ensimmäistä testipäivää oltiin hieman hukassa ja pyörä ei meinannut istua käteen oikein millään. Säätöjen kanssa oli todella paljon haasteita ja lisäksi jouduttiin ajamaan nyt kaksi viimeistä päivää sateella, joten kelien kanssa kävi vähän huono tuuri, Kallio kertoi.
– Viimeinen testipäivä oli kuitenkin selkeästi parempi ja tuntuma pyörään alkoi jo löytyä. Jonkin verran pystyttiin myös säätöjä parantamaan ja etenkin eturenkaan pitoa pystyttiin kehittämään ensimmäisistä päivistä paremmaksi. Toki täytyy muistaa, että ajettiin viimeiset testisessiot sateella, mutta kyllä se silti osviittaa antaa.
Uuden pyörän lisäksi Kalliolla on opeteltavanaan täysin uusi tiimi ja sen henkilökunta. Ennen kauden alkua kilometrien lisäksi alle onkin saatava myös yhteisiä työpäiviä, etenkin uuden kisainsinöörin kanssa.
– Se ottaa aina hetken, että kisainssin kanssa yhteistyö sujuu saumattomasti ja hän ymmärtää sekä minua että pyörää. Nämä asiat kehittyvät vain ajan kanssa sekä töitä tekemällä ja tämä Valencian testisessio osoitti, että suunta on ehdottomasti oikea, tyytyväinen Kallio totesi.
Viime vuonna Moto2-luokan MM-hopealle ajanut Kallio odottaa jo seuraavia testipäiviä Espanjan Jerezissä, joka on suomalaiselle mieleisempi rata testaamiseen kuin nyt käytössä ollut Valencian Ricardo Tormon rata.
– Mielenkiinnolla odotan Jereziä, koska nyt kuitenkin tiedetään taas enemmän, mitä pyörän kanssa pitää tehdä jatkossa, jotta saadaan säätöjä ja tuntumaa paremmaksi. Jerez on myös ratana sellainen, että kun siellä saa säädöt kohdilleen, niin ne toimivat useammalla muullakin radalla.
Moto2-luokan seuraavat testit ajetaan Jerezin radalla 17.-19. helmikuuta.