Sunnuntaina 33 vuotta täyttänyt Kallio tarttuu välittömästi Valencian jälkeen uusiin haasteisiin MotoGP-luokkaan kaudella 2017 palaavan KTM:n testikuljettajan roolissa.
Kalliolla on edessään välivuosi kilpailutoiminnasta, mutta hänen vakaa tavoitteensa on palata tässä mielessä tositoimiin ja MotoGP-luokkaan 2017 luonnollisesti KTM:n tehdastiimin kuljettajana.
Valencian MM-finaali merkitsi Kalliolle samalle myös hyvästejä qatarilaiselle QMMF-tiimille, jonka palvelukseen hän siirtyi kauden loppupuolella italialaisen Italtransin riveistä.
Kallion vakaa tavoite oli lähteä kirkastamaan viime vuoden MM-hopeaansa, mutta sen toteuttaminen osoittautui käytännössä mahdottomuudeksi jo testikaudella. Uusi pyörä ja uudet renkaat eivät yksinkertaisesti istuneet kokeneen suomalaisen ajotyyliin. Kunnollista tuntumaa ja luottoa keulaan ei löytynyt missään vaiheessa – ei sen paremmin Kalex- kuin Speed Up-pyörälläkään.
Kallion kausi oli paria valonpilkahdusta lukuunottamatta pelkkää tuskaa ja toivotonta pyörä ruuvailua. Tässäkin mielessä KTM:n testipesti tuli enemmän kuin kreivin aikaan motivaation säilyttämiseksi.
Kallion uran todennäköisesti viimeinen Moto2-luokan kisa peilasi kautta kokonaisuudessaan.
Pyöränsä kanssa pähkäillyt suomalainen ajoi aika-ajossa 15:nneksi ja kisassa siis kymmenenneksi. Kallio päätyi MM-sarjassa 72 pisteellä sijalle 15.
Kallio ei saavuttanut päättyneellä kaudella podiumsijoitusta. Kauden parhaaksi jäi jo kolmannessa osakilpailussa Argentiinassa ajettu neljäs sija.
Siihen saldoon ei joukkokolarin vuoksi uusintastarttina ajettu Valencian GP:kään ei tuonut muutosta.
Kallio hyvästeli kuitenkin keskiluokan kelpo tavalla. Hän nousi uusintastartin avauskierroksella välittömästi neljä pykälää ja pisti myöhemmin vielä yhden sijan paremmaksi ohittamalla tiimikaverinsa Julian Simonin.
Kisan voittoon viiletti viime kauden mestari Tito Rabat, josta tämän ex-tiimikaveri Kallio jäi 17,211 sekuntia.
MM-pronssia poimineen Rabatin lisäksi podiumille kipusivat hopeamitalisti Alex Rins ja Thomas Lüthi. Ensi kaudella MotoGP-luokkaan siirtyvä Rabat kuittasi Rinsia vastaan käydyn kaksintaistelun tasan puolen sekunnin turvin.
Kuukausi sitten Japanissa maailmanmestaruuden varmistanut Ajo Motorsportin Johann Zarco päätyi seitsemänneksi 9,834 sekuntia voittajan takana. Zarco takoi samalla Moto2-luokkaan kaikkien aikojen ennätyspisteet 352.