Mika Ahola takoo täyttä kyytiä kolmatta peräkkäistä MM-kultaansa

– Tässä pistetilanteessa pitää osata malttaa mielensä. Siinä mielessä pieni ongelma on se, että en ole koskaan treenannutkaan muuta kuin ajamista täysillä, vahvistaa viimeiset kolme viikkoa Kreikassa harjoitellut Ahola.

Enduro 1-luokan palkintokorokkeella tauotta tuuletellut Ahola on voittanut Hondallaan 12 ajetusta kisapäivästä yhdeksän ja ollut kolme kertaa kakkonen. Keväällä Espanjassa hänet kukisti italialainen KTM-kuljettaja Simone Albergoni ja viimeksi kuusi viikkoa sitten Meksikossa suomalaisen lähimmäksi uhkaajaksi noussut, Husqvarnalla riuhtova ranskalainen Antoine Meo.

– Mestaruudesta ajettaessa minun ei ole enää pakko voittaa kisoja. Taktiikkana on kuitenkin edelleen se, että matkaan lähdetään täysillä ja haetaan sitä ykkössijaa. Jos joku menee kovempaa, niin sille ei mahda sitten mitään. Silloin pitää pyrkiä ajamaan riskeittä sijoista 2-3, suunnittelee Ahola.

Taktiikka on varsin toimiva, kun muistetaan, että voitosta heltiää 25, toisesta sijasta 22 ja kolmannestakin vielä 20 pistettä.
Ahola on käynyt pitkin kautta niin MM- kuin Italian sarjassakin tiukkaa vääntöä Meon kanssa.

– Tuskinpa tämä kesätauko on tuonut suurempia muutoksia voimasuhteisiin. Meo kävi ajamassa hallienduroa Las Vegasissa ja harjoitteli siinä samalla USA:ssa. Ja Albergoni on aina Albergoni, kuittaa Ahola.

Tulevan viikonvaihteen kisanäyttämö Serres tunnetaan helteisistä ja pölyisistä olosuhteista.
– Onneksi keskiviikon vastaisena yönä satoi reippaasti. Kuiva maaperä imi veden, mutta sade sitoi pölyn ainakin hetkeksi aikaa.

Aro ja Salminen taistelevat hopeasta

Aholan ohella Samuli Aro ajoi viime kaudella maailmanmestaruuden suomalaisen moottoripyöräurheilun paraatilajissa. Tänä vuonna enduro 3-luokan mestaruudessa on vahvimmin kiinni Aron espanjalainen KTM-tiimikaveri Ivan Cervantes.

– Mestaruus on tällä kertaa osaltani aika kaukana. Cerventesille pitää osua kaksi tosi huonoa kisaviikonvaihdetta, että minä saisin hänet kiinni, myöntää 36 pistettä kärjen takana oleva Aro.

Cervantesin lähimmät uhkaajat tulevat Ranskasta, joskin GasGas-pyörällä kilpaileva Christophe Nambotin on hänkin jäänyt MM-kärjestä 22 ja Husqvarnalla sivaltava Sebastien Guillaume jo 33 pistettä.
– Kaikki on yhä mahdollista. Minulla on edelleen mahdollisuudet saavuttaa Nambotin ja taistelen loppukauden ainakin MM-hopeasta, lupaa Aro.

Aro on etsinyt viime vuoden loukkaantumisten jäljiltä terävintä ajorytmiään. Plakkarissa on jo viisi kakkossijaa, mutta voittotili on vielä avaamatta.

– Mies on kunnossa, mitä minulla on nyt pientä nuhan poikasta ja kylkiluut ovat vähän arkoina vasemmalta puolelta. Poikani Emppu on kiinnostunut fillaricrossista ja tietenkin minäkin olen ollut mukana. Molemmat ovat sitten vähän myös kaatuilleet, virnistää viisinkertainen maailmanmestari Aro.

Aro tuntee olonsa kotoisaksi Serresissa.
– Tämä on aika tuttua maastoa jo vuoden 2005 ja -06 MM-osakilpailuista. Endurotestillä ajetaan joenpohjaa ja noustaan mäelle kuten aikaisemmissakin kisoissa. Extreme-testi on rakennettu samalle paikalle kuin viimeksikin. Crossitesti on tuttu niille kuljettajille, jotka ajoivat täällä viime vuoden Sixillä.

Aron tavoin myös Juha Salminen jahtaa edelleen kauden ensimmäistä voittoaan. Enduro 2-luokan BMW-projekti on kehittynyt koko ajan toivottuun suuntaan Salmisen kokeneissa käsissä, mutta ranskalainen Johnny Aubert on pysynyt KTM:n puikoissa pitelemättömänä.
Aubert on huimistellut kauden alusta lähtien voitosta voittoon. Hän johtaa sarjassa toisena olevaa Salmista 75 pisteellä, joten ranskalainen on valmis lyömään sinettinsä toiselle peräkkäisellä maailmanmestaruudella jo Kreikan maaperällä.

Seitsenkertaisella maailmanmestarilla Salmisella on puolestaan kuuden pisteen etu puolellaan hopeataistelussa puolalaista Husqvarna-kuljettajaa Bartosz Obluckia vastaan.
Yhteensä 16 kisapäivää kattavan MM-sarjan viimeinen viikonvaihde ajetaan 12.-13. syyskuuta Ranskassa.

Enduron MM-sarjan pistetilanteet 12/16 osakilpailun jälkeen:

Luokka E1:
1) Mika Ahola Suomi, Honda 291, 2) Antoine Meo Ranska, Husqvarna 258, 3) Simone Albergoni Italia, KTM 239, 4) Thomas Oldrati Italia, KTM 207, 5) Eero Remes Suomi, KTM 183, 6) Julien Gauthier Ranska, Honda 177, …16) Jari Mattila Suomi, Suzuki 39, 22) Jari Pulkkinen Suomi, Honda 19, 31) Mika Karma Suomi, Yamaha 7, 34) Petri Koli Suomi, Kawasaki 3.

Luokka E2:
1) Johnny Aubert Ranska, KTM 300, 2) Juha Salminen Suomi, BMW 225, 3) Bartosz Oblucki Puola, Husqvarna 219, 4) Joakim Ljunggren Ruotsi, Husaberg 206, 5) Rodrig Thain Ranska, TM 180, 6) Cristobal Guerrero Espanja, Yamaha 171, …8) Simo Kirssi Suomi, BMW 131, 9) Valtteri Salonen Suomi, Husaberg 121, …15) Matti Seistola Suomi, Husqvarna 65, 25) Oskari Kantonen Suomi, KTM 18, 42) Jani Lajunen Suomi, KTM 3.

Luokka E3:
1) Ivan Cervantes Espanja, KTM 274, 2) Christophe Nambotin Ranska, GasGas 252, 3) Sebastien Guillaume Ranska, Husqvarna 241, 4) Samuli Aro Suomi, KTM 238, 5) Marcus Kehr Saksa, KTM 169, 6) Fabio Mossini Italia, Honda 154, 7) Marko Tarkkala Suomi, BMW 133, …21) Antti Lehtonen Suomi, KTM 23.

Viimeiset osakilpailut: 29.-30.8. Serres, Kreikka, 12.-13.9. St. Flour, Ranska.

Uusin numero