Marquez pakotti Lorenzon limiitille ja lukemaan läksynsä uudelleen

Lorenzo, 26, on voittanut urallaan MotoGP-luokan maailmanmestaruudet vuosina 2010 ja 2012.

Todella kovien kolhujen sävyttämien oppivuosien piti olla jo kaukaista historiaa, mutta vielä vielä: 20-vuotias keltanokka Marquez pakotti heti kättelyssä tuplamestarin äärirajoille, kuvainnollisesti uudelleen koulun penkille ja miettimään samalla syntyjä syviä.

– Kausi 2013 oli minulle taas tavallaan uusi oppivuosi, mutta olen nyt oppinut läksyni ja ottanut toivon mukaan virheistä opiksi. Ne eivät saa toistua ensi vuonna, alleviivaa Lorenzo.

Virhe numero 1: Jerez

Lorenzo voitti viime kaudella hurjan loppukirin siivittämänä komeasti kahdeksan osakilpailua, eli kaksi Marquezia enemmän. 18 GP:ssä sittenkin vain kaksi kertaa podiumilta sivuun suistettu Marquez himmensi Lorenzon kultaisen unelman kuitenkin loppupeleissä neljän pisteen marginaalilla.

Lorenzo ei suinkaan kiistä Marquezin vahvuutta ja vauhtia, päinvastoin. Mutta ne omat viheliäiset virheet. Ne kaihertavat syvältä ja kipeästi miehen mieltä. Ne maksoivat mestaruuden.

Ensimmäinen niistä ajoittui jo kauden kauden kolmanteen osakilpailuun Jereziin. Toisen sijan menettäminen Marquezille kotiyleisön edessä oli kohtalokas takaisku myös henkisesti.

– Ilman tuota Jerezissä tekemääni virhettä saattaisin olla nyt mestari, pudottelee Lorenzo.

Ennakkoluulottomasti hyökännyt Marquez painosti Lorenzon ja tallikaverinsa Dani Pedrosan välittömästi kauden alusta alkaen lähemmäs limiittiä ja se kostautui.

Toki Marquez kävi hänkin lukuisia kertoja rajusti nutullaan, joskaan ei yhtä kohtalokkaasti kuin solisluitaan katkoneet Lorenzo ja Pedrosa. Kuuluisa rouva Fortuna oli valinnut aitiopaikkansa unelmavävy Marquezin olkapäältä.

Marquez käytti tilanteen surutta edukseen ratkaisevasti juuri siinä vaiheessa, kun kaksi muuta kovaa kiersivät ratoja kipupiikeistä huolimatta tuskainen ilme kasvoillaan.

Ihmepoika paineli neljään peräkkäiseen voittoon Sachsenringilla, Laguna Secassa, Indianapolisissa ja Brnossa. Homma alkoi olla siinä vaiheessa jo käytännössä taputeltu, vaikka tiimi menikin sitten tekemään kardinaalimunauksen Phillip Islandilla.

Virhe numero 2: Assen

Lorenzon osalta kauden ehdottomasti kovin ja kohtalokkain kolhu osui perinteikkään Hollannin TT:n toiseen vapaaseen harjoitukseen Assenin märällä radalla: karmea kaato, vieläkin karmeampi alastulo ja vasen solisluu rusahti poikki.

Titaanilla terästetty Lorenzo tosin teki paluun – josta hän ei ole itsekään kovin ylpeä – Assenin osakilpailuun vain 33 tuntia Barcelonassa suoritetun leikkauksen jälkeen. Hän päätyi kisassa viidenneksi.

– Tein Assenissa sen kauden suurimman virheeni ja mikä pahinta, toistin sen kaksi viikkoa myöhemmin vastaavalla harjoitusjaksolla Sachsenringilla. Pystyin ottamaan vielä Assenissa eräänlaisen torjuntavoiton, mutta Saksassa minun oli jo pakko jäädä sivuun kisasta.

Saksan jälkeen kaikki merkit viittasivat siihen, että kahden viikon sisään toistamiseen solisluunsa korkealta ja kovaa telonut Lorenzo joutuu jäämään sivuun korkkiruuvikaarteestaan kuuluisasta, ensi kaudella MM-kalenterista poistuvasta Laguna Secasta.

Toisin kuitenkin kävi – taas. Lorenzo taisteli Kaliforniassa kunniakkaasti kuudenneksi, mutta Marquez meni menojaan.

– Menetin Lagunassa aivan liian paljon pisteitä pisteitä Marcille. Se oli tosin Marcille mahtava tilaisuus ajaa voittoon ja hän myös teki sen samalla kun minä ja Dani kilpailimme toipilaina. Myönnetään, että en ollut fyysisesti parhaassa terässä vielä seuraavissa osakilpailuissa Indianapolisissa ja Brnossakaan. Toisaalta Yamahaan ei ollut parhaimmillaan niillä radoilla.

– Turha kuitenkaan jossitella. Marc teki virheitä Mugellossa ja Phillip Islandilla, mutta minä tein niitä ratkaisevasti enemmän. Niitä ei ole tosiaankaan jatkossa varaa toistaa, tähdentää Lorenzo.

Pedrosa ja Dovizioso
Suzukin kiikarissa

Viime kaudella MotoGP-luokassa tahdin määränneelle espanjalaiskolmikolla on nykyisistä sopimuksistaan yhä ensi vuosi jäljellä. Marquez jatkaa senkin jälkeen satavarmasti Hondalla, Lorenzo 99 prosentin todennäköisyydellä Yamahalla, mutta Pedrosan laulut alkaa olla laulettu HRC:n kuorossa.

Pedrosa on ajanut Hondalla jo kahdeksaan kautta kuninkuusluokassa ilman mestaruutta. Seuraava työnantaja saattaa olla Suzuki, joka tekee paluun parrasvaloihin kaudella 2015. Suzukiin on myös yhdistetty Ducatilla vielä ensi kauden jatkavan italialaisen Andrea Dovizioson nimi unohtamatta tietenkään irlantilaista Eugene Lavertyakaan.

Pedrosan mahdollisen Honda-jatkopestin saattaa pelastaa vain ja ainoastaan loistelias alkukausi vuosimallia 2014. Se on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty, kun tallikaverina tykittää Lleidan kaanuna Marquez. Rivien välistä on luettavissa, että Sveitsissä talvehtivan Pedrosan usko horjuu ainakin pitkässä juoksussa Marquezin kukistamiseen.

– Hänen ainoa heikkoutensa on kokemuksen puute, mutta nyt sitäkin on jo vuoden verran taustalla mestaruuden merkeissä. Marcin tahto yhdistettynä lahjakkuuteen on hänen aseensa jatkossakin. Hän osaa käyttää sen loistavasti hyväkseen kilpailu toisensa jälkeen.