Rossi totesi alkuviikolla, että hän ei tiedä, mitä vihanpito saattaa vielä tuoda tullessaan ja pelkäävänsä, miltä MotoGP-kausi 2016 tulee tältä osin näyttämään.
Kauteen 2016 tähtäävä ensimmäinen testipäivä ajettiin Valenciassa tiistaina ja työ jatkuu tänään. Marquez oli ensimmäisen päivän nopein ja kohukaksikosta samalla se kiireisempi osapuoli hautamaan sotakirveet.
– Valentino on kritisoinut minua paljon ja olen tietenkin täysin toista mieltä hänen väitteistään. Toivon kuitenkin, että pystymme kättelemään toisiamme tulevaisuudessa, Marquez aloittaa varovaisen sovun solmimisen.
Rossi syytti Marquezin toimineen Valenciassa maailmanmestariksi ajaneen Jorge Lorenzon henkivartijana. Marquez sijoittui kisassa toiseksi tekemättä ainuttakaan ohitusyritystä Lorenzosta.
– Tietenkin tiesin tilanteen ennen kisaa. En ole tyhmä. Ajattelin, että olen tässä tilanteessa, jos en pysty voittamaan kisaa. Valitettavasti en pystynyt, koska Jorge ajoi uskomattoman kisan Valenciassa. Hän oli nopein ja hän ajoi kisan nopeimman kierrosajan. En voi sanoa muuta, kuittaa Marquez.
Rossi ja Marquez ovat
saama mieltä ECU:sta
MotoGP-luokan MM-sarja kokee ensi kaudella merkittäviä muutoksia. Bridgestonen renkaat vaihtuvat Micheliniin ja kaikilla kuljettajilla on käytössään sama moottorinohjausjärjestelmä (ECU).
Rossi ja Marquez ovat Valencian ensimmäisen testipäivän jälkeen samaa mieltä ainakin kahdesta asiasta, eli renkaista ja elektroniikasta.
Michelinin takarengas on loistava, mutta eturengas siihen nähden surkea. ECU puolestaan merkitsee tavallaan paluuta menneisyyteen.
– Kokeilin ensi vuoden elektroniikkaa ja siitä tulee iso ongelma. Tarkoitan tällä sitä, että ECU vaikutti kuin hypyltä takavuosiin. Minulle tulivat kaudet 2008-2009 mieleen. Minä en ainakaan koe pyörää nyt hauskemmalta ajettavalta. Tämä on selkeä takapakki, sanoo Rossi.
– Toisaalta se saattaa olla myös hyväksi kilvanajolle. Jatkossa on paljon vaikeampaa takoa koko ajan samanlaisia kierrosaikoja, koska pyörä on vaikeampi ajettava. Taisteluista voi näin ollen kehittyä yleisön silmissä viihdyttävämpiä, Rossi jatkaa.
Marquez käynnisti ensimmäisen testipäivän tämän kauden pyörällä, johon uusi elektroniikka ei istunut suinkaan ongelmitta.
– Teimme paljon työtä, mutta otimme selkeän taka-askeleen yltämättä aiemmalle tasolle. Ajoimme päivän loppuun kauden 2016 pyörällä ja rehellisesti sanottuna oli vaikeaa antaa oikeaa palautetta johtuen uudesta elektroniikasta.
Marquezin näkemyksen mukaan ECU on renkaita suurempi huolenaihe ensi kauteen valmistauduttaessa.
– Toisaalta on tietenkin pidettävä mielessä, että vasta yksi testipäivä on takana. Michelin tekee hyvää työtä ja uuteen elektroniikkaan sopeutuminen vie oman aikansa.