Makkula pisti parastaan Kroatiassa

Rijekan radalla lauantaina ajetussa kilpailussa suomalaiskaksikko ylsi neljänneksi. Sunnuntaina samalla radalla ajetaan vielä toinen osakilpailu.

Lauantaipäivä Kroatiassa alkoi aika-ajolla, jossa Makkula ja Karttiala ajoivat enteilevästi neljänneksi. Team Makkulan miehet olivat ainoita, jotka paransivat aikaansa iltapäivällä ajetussa toisessa aika-ajossa ja samalla myös ajosession nopein pari.

Kymmenen kierroksen mittaisessa sprint race -kilpailussa kaksikko otti kohtuullisen startin, mutta takaa pääsi kovan riskin ottanut itävaltalaispari ohi.

– Grabmüller otti hullun startin ja tuli niin uhkarohkeasti, että siinä olisi voineet vehkeet hajota, jos olisi jäänyt peittelemään. Siinä tuhraantui kymmenisen sekuntia ja kolmen kärki karkasi, ennen kuin päästiin ohi. Kolmannesta sijasta olisi ollut mahdollista taistella. Harmittaa, mutta onneksi huomenna on pitkä kisa, hämeenlinnalainen Makkula harmitteli.

Ennen kilpailua Makkula ja Karttiala asettivat tavoitteekseen ajaa viiden parhaan joukkoon. Makkulan uran aiempi paras sijoitus MM-sarjassa oli viime vuonna Unkarissa ajettu kuudes tila, kun taas Karttiala on vuonna 2008 voittanut lajin maailmanmestaruuden yhdessä Pekka Päivärinnan kanssa.

Itseluottamus kasvattanut vauhtia

Kokenut Karttiala näkee vauhdin lisääntyneen vuoden ensimmäisestä MM-osakilpailusta, jossa pari oli yhdeksäs, pääasiassa ajotaidon ja kaksikon yhteistyön parantumisen myötä. Huhtikuussa ajetun MM-avauksen jälkeen Team Makkula hioi vauhtiaan Viron ja Suomen mestaruussarjojen kilpailuissa, joista molemmista irtosi ykkössija.

– Pete on keksinyt jotain uutta ja saanut erilaisen rytmin ajoonsa. Hänellä on itsevarmuus kasvanut ja ajamme jo aika hyvää vauhtia ilman että tarvitsisi puskea koko ajan.

Sunnuntaina Rijekan radalla ajetaan 18 kierroksen gold race -kilpailu. Makkula ja Karttiala starttaavat koitokseen edelleen neljännestä ruudusta.

– Se, joka pystyy säästelemään renkaita, melkeinpä voittaa kilpailun. Tänään asfaltin lämpötila oli 58 astetta, minkä takia huonolla asfaltilla rupesi rengas kiehumaan, Makkula kertoo. Meillä on kuitenkin koneessa niin paljon vääntöä, ettei tarvitse ajaa isoilla kierroksilla. Päivärinta ja Steinhausen varmaan ajavat kärjessä parina, mutta Hockin kanssa taistelemme.

– Täällä asfaltista on kaikki piki kulunut pois ja radan pinta muodostuu sormenpään kokoisista kivistä. Rengas ei kulu normaalisti, vaan siitä lähtee pieniä palasia pois, mikä kuluttaa renkaan todella nopeasti loppuun, taustoittaa Karttiala.

Rijeka, Kroatia.
Sivuvaunumoottoripyöräilyn MM-sarja, 2. osakilpailu:

1. Pekka Päivärinta – Adolf Hänni (FIN/SUI) 16:04,749
2. Jörg Steinhausen – Ashley Hawes (GER/GBR) 16:06,780
3. Kurt Hock – Enrico Becker (GER) 16:15,825
4. Petri Makkula – Timo Karttiala (FIN) 16:23,188
5. Michael Grabmüller – Manfred Wechselberger (AUT) 16:33,258

Pistetilanne:
1. Päivärinta ja Steinhausen 45 (jaettu ykkössija)
3. Kurt Hock – Enrico Becker 29
 4. Grabmüller/Lawrie/Makkula–Karttiala 20
 

Uusin numero