Makkula ja Asumaniemi lähtevät hätyyttelemään MM-kärkeä Assenissa

Kauden neljäs MM-osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Hollannin Assenissa, joka on yksi Makkulan lempiratoja.

– Assenin rata on  on mukavan nopea ja ajettava, kiteyttää Makkula ajatuksensa perinteikkäästä MM-näyttämöstä.

Makkula katsoo optimisesti tulevaan viikonloppuun.

– Kauden edetessä oma vauhti on kasvanut ja tulosta tullut. Assen on yksi mielekkäimmistä MM-sarjan radoista, pidän siitä.

Rijekassa podiumilla

MM-sarja käynnistyi jo 11. huhtikuuta Espanjan Motorland Aragon-radalla. Kalenterissa on kahdeksan osakilpailua, joissa ajetaan yhteensä kymmenen kilpailua.

Espanjan osakilpailussa Makkula-Asumaniemi avasi pistetilinsä sijoittumalla yhdeksänneksi. Kauden toinen osakilpailu Donington Parkin radalla Englannissa päättyi suomaisparin osalta ikävästi keskeytykseen.

Britannian osakilpailusta ei suomalaisparille siis pisteitä herunut, mutta kauden kolmannessa osakilpailussa Kroatian Rijekassa pari viikkoa sitten Makkula ja Asumaniemi nousivat molempien kilpaerien päätteeksi palkintokorokkeelle.

Lyhyessä, 12 kierroksen Sprint-kilpailussa suomalaiskaksikko nousi heikon lähdön jälkeen kolmanneksi. Voittoon ajoi alkukauden kilpailuja hallinnut englantilais-ranskalainen pari Tim Reeves-Gregory Cluze.

Pidemmässä Gold Race -kilpailussa voittoon ajoi jälleen Reeves-Cluze, mutta päivän todellinen jännityspilleri oli Makkula-Asumaniemen taistelu toisesta sijasta saksalaiskaksikon Gurck-Wechselberger kanssa. Kiivaan erän päätteeksi suomalaispari ylitti maaliviivan hienosti toisena.

Assenilla pitkät perinteet

Kauden neljännen MM-osakilpailun näyttämö Assenissa on yksi moottoripyörien GP-kilpailujen ns. alkuperäisistä radoista.

Ensimmäinen kilpailu radalla ajettiin jo vuonna 1925. Tuolloin rata oli paikallisten kylien läpi ja lomitse kiertänyt, lähes 30 kilometriä pitkä katurata. Näin oli aina vuoteen 1955. Tuolloin otettiin käyttöön nykyisen radan edeltäjä, yli seitsemän kilometrin pituinen moottorirata.

Turvallisuus- ja maankäyttöseikkojen vuoksi Assenin rataa lyhennettiin radikaalisti noin 4,5 kilometrin mittaiseksi 2006. Vuosikymmeninen muutosten myötä Assenin radan lähtö- ja maalisuora on silti edelleen tasan sama kuin se oli jo vuonna 1925.

Assen on myös yksi GP-sarjan huipputapahtumista. Sivuvaunullisten lisäksi tulevana viikonloppuna Assenissa ratkovat paremmuuttaan Moto GP-luokat. Ei siis ihme, että paikalle odotetaan noin 100 000-150 000 katsojaa.

Assenin jälkeen Makkula-Asumaniemen kalenterissa on vielä neljä MM-osakilpailua. Kaksi niistä on Saksassa, eli Sachsenring (12.-13.7) ja Oschersleben (22.-24.8). Näiden välissä ajetaan yksi osakilpailu Assenissa (2.-3.8). Kauden finaali on Ranskan Le Mansisissa 19.-20. syyskuuta.

MM-pistetilanne:
http://www.fim-live.com/en/sport/sidecar/classifications/
 

Uusin numero