Maailman kovavauhtisin RR-kisaviikko alkaa Pohjois-Irlannissa

Ensimmäisen kerran Dundrodissa ajettiin jo vuonna 1922, silloin paikkana oli Clady Circuit –katurata, joka oli lähellä nykyistä rataa. Toinen maailmansota keskeytti Ulster GP:n ajot pitkäksi aikaa, mutta vuonna 1947 pystyttiin jatkamaan.

Ulsterin GP oli mukana heti alusta alkaen, kun Grand Prix –sarja MM-osakilpailuna alkoi vuonna 1949. Viimeisen kerran Ulster GP oli MM-osakilpailuna vuonna 1971. MM-vuosina katsojamäärä oli yleensä noin 100 000.

MM-arvon menetyksestä huolimatta Ulster GP:n ajot jatkuivat ja Ulster GP on toinen suosittu kansanvälinen katuratakilpailu North West 200 –kisan kanssa Pohjois-Irlannissa.

Kisan starttilistat ovat täynnä ja kirkkaimpina tähtinä ovat Mansaaren TT:n sankarit. Jonkin verran on mukana ulkomaalaisia kuljettajia. Kaukaisimmat ovat USA:sta.

Tämän vuoden vauhtiviikko on sunnuntaista 5. elokuuta lauantaihin 11. elokuuta. Torstaina on neljä kisalähtöä ja pääkilpailu on päätöspäivänä lauantaina. Silloin ajetaan seitsemän kisalähtöä.

Suomalaiskuljettajia on ajanut pisteille Ulster GP:ssä muutaman kerran. Viimeisenä MM-vuotena vuonna 1971 Jarno Saarinen ajoi 250-kuutioisten luokassa toiseksi.

Vuotta aikaisemmin Pohjois-Irlannin Ulsterissa kilpaili menestyksekkäästi Martti Pesonen.  Hän ajoi 350-kuutioisten luokassa viidenneksi ja 500-kuutioisten luokassa Martti ohitti ruutulipun seitsemäntenä. Giacomo Agostini voitti molemmat luokat.

”Kyllä se oli silloin ensikertalaiselle hyvä tulos. Mieleen on jäänyt radan kovavauhtiset mutkat ja radan neulansilmä, joka ajettiin ykkösvaihteella”, Pesonen muistelee lähes 50 vuoden takaista kilpailuaan Ulster GP:ssä.

Vuonna 1961 Anssi Resko oli mukana Ulsterissa 500-kuutioisten luokassa ajaen kymmenenneksi. Vain kuusi parasta sai sinä vuonna MM-pisteitä. Vuonna 2012 Tuukka Korhonen ajoi Ulster GP:ssä 250-kuutioisten luokassa.

Järjestäjät odottavat katsomoihin tulevan kisapäivinä yhteensä 60 000 katsojaa. Kisajärjestäjä mainostaa kilpailuaan maailman nopeimpana RR-kilpailuna.
 

Uusin numero