Morbidellin rakentama V8-sport-touring -moottoripyörä pääsi vuonna 2001 Guinnessin ennätystenkirjaan maailman kalleimpana moottoripyöränä. Samasta syystä Morbidelli V8 on ollut esillä mm. Guggenheim-museoissa ainakin New Yorkissa, Las Vegasissa ja Bilbaossa.
Italialainen Giancarlo Morbidelli tuli moottoripyöräilevälle maailmalle tunnetuksi viimeistään siinä vaiheessa, kun hänen rakentamillaan – ja hänen sukunimensä mukaan nimetyillä – moottoripyörillä voitettiin ratamoottoripyöräilyssä neljä maailmanmestaruutta 1970-luvulla. Kolme mestaruuksista tuli 125-kuutioisissa peräkkäin, vuosina 1975-1977. Neljäs mestaruus Morbidellilla voitettiin 250-kuutioisissa vuonna 1977.
Tekniikasta kiinnostunut ja teknisesti lahjakas Morbidelli käytti kymmenen vuotta suunnitellessaan 850-kuutioisen V8 Morbidellin. Vain 380 milliä leveä 90-asteinen V8-moottori tuotti 120 hevosvoiman huipputehon komealla 11 000 kierroksella. Huippunopeutta pyörälle luvattiin noin 240-250 km/h. Viisivaihteisen vaihteiston jatkeena on kardaaniveto. Koko pyörä painaa uskomattoman vähän, vain 200 kiloa. Ulkomuodon pyörään suunnitteli Pininfarina.
Korkeista valmistuskustannuksista johtuen Morbidelli V8 ei ikinä päässyt varsinaiseen sarjatuotantoon, vaikka omistaja niin kaavailikin. Kaikkiaan niitä rakennettiin vain neljä kappaletta. Yksi näistä on nähtävillä Pesarossa sijaitsevassa Morbidelli-museossa. Kyseessä on yksi maailman hienoimmista moottoripyörämuseoista, jossa on nähtävillä yhteensä 350 moottoripyörää. Jokainen näyttelypyörä on asetettu korokkeelle peilin päälle, joten kävijät voivat tarkistaa ettei entisöinnissä ole fuskattu edes pyörän alapuolisissa osissa.
Yksi museon erikoisuus on Minardin F1-auto. Giancarlo Morbidellin poika Gianni osallistui 70 Formula1-viikonloppuun, mutta Minardilla ei suurempaa menestystä tullut. Aikaisemmin Gianni Morbidelli ehti voittaa F3-luokassa sekä Euroopan että Italian mestaruudet, joten lahjoja hänellä kyllä oli.
Jos Morbidelli-museossa vieraillessa käy oikein hyvä tuuri, saattaa Giancarlo Morbidelli raottaa museon yläkerran ovea, jonka takaa löytyy vielä V8-malliakin kovempaa tekniikkapornoa. Hän nimittäin sai päähänsä kunnianhimoisen idean suunnitella 600-kuutioinen V12-moottori, joka mahtuisi Honda CBR600:n runkoon. Tämä hanke jäi 83-vuotiaalta Morbidellilta kesken ennen hänen eläköitymistään, mutta ainutlaatuisen taitavasti koneistetun moottorin osat ovat museon yläkerrassa odottamassa että joku ennakkoluuloton insinööri ottaisi projektin haltuunsa ja saattaisi sen loppuun.
Morbidelli-museo:
Via Fermo 39, 61122, Pesaro, Italia
www.museomorbidelli.it
Lisää Morbidelli-museosta sekä Pesaron alueen muista motoristia kiinnostavista nähtävyyksistä seuraavassa MP Maailman numerossa.