Muutama muu kuljettaja saattaa hämmentää kärkipakkaa ja yltää yksittäisiin voittoihin asti, mutta pitkässä, eli 18 osakilpailun mittaisessa juoksussa triolle Stoner-Lorenzo-Pedrosa ei löydy järkyttäjää. Todennäköisyys on häviävän pieni sille, että vuoden 2012 mestari löytyisi tämän porukan ulkopuolelta.
Sama kolmikko on keikistellyt podiumilla kauden alusta lähtien. Lorenzo latasi ykköseksi Qatarin Losailissa, jonka jälkeen Espanjan Jerez ja Portugalin Estoril ovat olleet vihdoin ja viimeinen myös MotoGP-luokassa Stonerin heiniä.
Hallitsevan mestarin Stonerin sijoitussaldo näyttää kauden alusta lukien ja ennen ensi viikonloppuna Le Mansissa jo 55. kertaa ajettavaa Ranskan GP:tä tältä: 3-1-1. Lorenzon vastaavat lukemat ovat 1-2-2 ja Pedrosan 2-3-3.
Lorenzo hallitsee hiillostuksen
– myös radan ulkopuolella
Lorenzo on ajanut täsmälleen vastaavan sijoitussarjan kuin vuonna 2011 kauden kolmessa ensimmäisessä osakilpailussa. Silloin tahti tosin hiipui juuri Le Mansin vaikeissa olosuhteissa, joissa Lorenzo joutui tyytymään neljänteen sijaan.
– Nyt kaikki on kuitenkin toisin. Meillä on uuden 1000-kuutioisen Yamahan myötä paljon parempi paketti kuin viime vuonna. Kiihtyvyyskin on kohdallaan, joten uskon, että tästä tulee hyvinkin erilainen vuosi, vinkkaa jälleen voimiensa tunnossa oleva Lorenzo.
Yamahalla valloitettiin voitot Le Mansin tiukkoja jarrupaikkoja tukuttain sisältävällä ”stop and go” -radalla kausilla 2008-10. Niistä kaksi viimeistä Valentino Rossin jäljiltä oli juuri Lorenzon käsialaa.
Viime vuonna Stoner kuitenkin tuli ja löi Hondan puikoissa pontevasti pisteen Yamahan huimistelulle. Stoner ajoi ykköseksi ennen silloista tallikaveriaan Andrea Doviziosoa ja Rossia, jolle tuo podium on edelleen ainoa Ducatilla.
Honda-kuljettajat olisivat saattaneet saavuttaa silloin Le Mansissa jopa neloisvoiton ilman Marco Simoncellin ja Pedrosan kolarointia.
Jo 19. peräkkäistä podiumsijoitusta tavoitteleva Stoner tietää kuitenkin olla visusti varuillaan. Lorenzo on nimenomaan se haastaja, jota hänen on pidettävä erityisen tarkoin silmällä niin Le Mansissa kuin koko pitkän kaudenkin aikana. Stoner johtaa MM-sarjaa, mutta ainoastaan pisteen erolla Lorenzoon.
– Uskon, että Hondat ja Yamahat ovat varsin kilpailukykyisiä myös luonteeltaan ainutlaatuisella Le Mansin radalla, muotoilee Stoner.
Lorenzo taitaa toki myös sanallisen hiillostuksen.
– Le Mansin rata sopii ajotyylilleni erinomaisesti.
Jääkö Pedrosa jälleen
soittelemaan toista viulua?
Stonerilla on plakkarissaan kaksi mestaruutta MotoGP-luokassa. Hän on ajanut ne 2007 Ducatilla ja 2011 Hondalla. Lorenzo latasi mestariksi vuonna 2010 Yamahalla, jolle hän saattaa vannoa uskollisuutta koko uransa ajan.
Pedrosalla piisaa yrityksiä, mutta ei täysosumaa kuninkuusluokassa. Nykyisellä tahdilla tilanteeseen ei ole luvassa muutosta.
– Olen ajanut hyvin, mutta en vielä täydellisesti. En ole ollut riittävän nopea kilpailuiden alkukierroksilla, myöntää eturenkaan pidon kanssa tuskaillut Pedrosa.
Bridgestonea ajoittain kieroon katsovalla Pedrosalla on menossa jo seitsemäs kausi kuninkuusluokassa. Hän on ajanut MM-pisteissä parhaimmillaan tuplasti toiseksi ja kolmanneksi.
Honda on kärsinyt menestyksestä huolimatta koko kauden tärinäongelmasta.
Siihen oli määrä löytyä lääkkeet Portugalin GP:n jatkoksi kaavaillun kisakauden ensimmäisen testipäivän myötä Estorilissa. Sitä testipäivää ei koskaan tullut, kun koko show vesittyi ja peruuntui kaatosateen vuoksi.
Varsinkin Stoner on edelleenkin käärmeissään säänhaltijalle.
– Käteni (arm pump) ei ole vieläkään täysin kunnossa. Epäilen vaivan johtuvan juuri tuosta itsepintaisesta pyörän tärinäongelmasta.
* Le Mans esittäytyy:
http://www.motogp.com/en/videos/latest+videos#Le+Mans+hosts+round+4