Lisää voimaa: Triumph Rocket 3 Storm

Kaksi vuosikymmentä sitten alkuperäinen Rocket III hämmästytti moottoripyöräilevää maailmaa massiivisine moottoreineen. Nyt vuorossa on uusi Rocket 3 Storm, joka esitellään tuttuun tapaan R- ja GT-versioina.

Alkuperäisen Rocket III:n menestystä seurasi vuonna 2019 voimakkaasti edelleen kehitetty Rocket 3. Sen kolmisylinterinen moottori oli kasvanut lähes 2,5 litraiseksi, mutta pyörä oli merkittävästi edeltäjäänsä kevyempi ja linjakkaampi. Edeltäjän lukuisat versiot vaihtuivat sporttiseen R:ään ja rennompaan GT:hen. Niitä myytiin valmistajan mukaan liki yhtä suuria määriä, joten ei ole yllättävää, että versiot jatkavat entisellään.

Toisena edeltäjästä opittuna seikkana ostajat suosivat tummia värejä, erityisesti mustaa. Uuden Rocket 3 Storm -mallin värimaailma onkin tummanpuhuva. Kaksivärimaalauksessa käytetään mustan lisäksi sinistä, punaista tai harmaata.

Jotta uusi Rocket 3 myrskyäisi nimen Storm edellyttämällä tavalla, Euro 5+ -hyväksytyn moottorin tehoa ja vääntöä on kasvatettu. 182 hevosvoiman teholukema 7000 kierroksella tarkoittaa paitsi melkoista 15 hevosvoiman nousua, myös sitä, että Rocket 3 Storm on Triumph-malliston tehokkain pyörä. Vääntöä on valtavasti koko kierrosalueella, 225 newtonmetrin huippu 4000 kierrosella tarkoittaa, että kasvua on neljän yksikön verran. Kasvaneet voimavarat on saatu aikaan moottorinohjauksen päivityksillä. Ajoasetuksia on neljä, joista yksi muokattavissa. Kuten olettaa sopii, muutoinkin elektroniikkavarustus on kattava – tosin quickshifteriä toivova joutuu turvautumaan lisävarustelistan tarjontaan. Ajettavuutta parantavat yhteensä kilon verran kevyemmät vanteet.

R- ja GT-malliversioiden suurin ero on ergonomiassa. R:n ohjaustanko on suorempi ja yhdessä korkeamman, 773-millisen istuimen ja keskelle sijoitettujen korkeussäädettävien jalkatappien kanssa ajoasento muodostuu aktiivisemmaksi. GT:n ohjaustanko kurottuu 125 millimetriä lähemmäs kuljettajaa, istuinkorkeus on 750 millimetriä ja eteen viedyt jalkatapit mahdollistavat 50 millimetrin säädön pituussuunnassa. Molemmat mallit ovat kattavasti muokattavissa Triumphin lisävarustetarjonnan avulla, ja omistaja voi yhdistellä R- ja GT-mallien elementtejä haluamallaan tavalla.

Hinnat:
Triumph Rocket 3 Storm R: 33 695 €
Triumph Rocket 3 Storm GT: 34 900 €

Triumph Rocket 3 Storm

Moottori:Kolmisylinterinen nelitahtinen rivimoottori, kaksi yläpuolista nokka-akselia
Iskutilavuus:2458 cm3
Poraus x isku:110,2 x 85,9 mm
Puristussuhde:10,8:1
Teho:134 kW (182 hv) / 7000 r/min
Vääntö:225 Nm / 4000 r/min
Kytkin:Hydraulinen, märkä, monilevyinen
Vaihteisto:6 vaihdetta
Toisioveto:Kardaani
Runko:Alumiinia
Etujousitus:47 mm USD, säädettävä paluu- ja puristusvaimennus, joustomatka 120 mm
Takajousitus:Yksipuoleinen alumiinihaarukka, monoiskunvaimennin, täysin säädettävä, joustomatka 107 mm
Vanteet:17 x 3,5; 16 x 7,5
Renkaat:150/80 R17; 240/50 R16
Jarrut:Edessä kaksi 320 mm jarrulevyä, nelimäntäiset kiinteät jarrusatulat, takana 300 mm jarrulevy, nelimäntäinen kiinteä jarrusatula, kaarre-ABS
Pituus:2365 mm
Akseliväli:1677 mm
Istuinkorkeus:773 mm (R), 750 mm (GT)
Ohjauskulma:27,9°
Märkäpaino:320 kg (R), 317 kg (GT)
Polttoainesäiliö:18 litraa

Muokattu 28.3.2024: Lisätty hinnat

Uusin numero