Legendojen hymyt herkässä Hyvinkään MM:llä herkuteltaessa

Motocrossin suomalaiset maailmanmestarit Heikki Mikkola ja Pekka Vehkonen odottavat jo innolla heinäkuussa Suomessa järjestettävää maailman kovatasoisinta motocrosskilpailua.

– En ole enää hirveästi seurannut motocrossia, mutta kun Hyvinkää sai nyt MM-osakilpailun Suomeen, niin kyllä se varmasti sytyttää uudelleen niin minua kuin koko Suomen kansaakin, Mikkola ennakoi.

Erityisesti mies odottaa vanhan kilpakumppaninsa niin ikään neljä maailmanmestaruutta voittaneen belgialaisen Harry Evertsin tapaamista.

– Harmi vain kun kilpailu on kuukautta liian aikaisin, muuten olisimme lähteneet Harryn kanssa sorsametsälle, kuten aina teimme siihen aikaan, kun itse kilpailimme, Mikkola naureskeli.

Kun Hyvinkää isännöi edellisen kerranmotocrossin MM-osakilpailua vuosi oli 1991 ja kotiyleisön edessä 250 cc -luokan voittoon ajoi Pekka Vehkonen.

– Kyllä se oli kiva fiilis silloin ja kun kotimaassa voittaa, niin tuplamukavaahan se on. Odotan paljon nyt näitä kilpailuja ja on hienoa mennä tapaamaan sinne vanhoja tuttuja, Vehkonen kertoili.

Heinonen tyytyväinen
moottoriurheilun kehitykseen

Lehdistötilaisuudessa oli paikan päällä myös kansanedustaja ja valtion liikuntaneuvoston jäsen Timo Heinonen, joka jaoston puheenjohtajana vastaa liikuntapaikkarakentamisesta.

– Me olemme ottaneet valtiovallankin taholta sen tavoitteen, että meillä olisi kaikissa lajeissa yksi sellainen paikka, jossa voidaan järjestää maailman paras kilpailu. Mielestäni on hienoa, että Hyvinkää on nyt lähtenyt tässä etunojaan, vaikka onhan meillä muitakinratahankkeita liikkeellä. Perusharrastamispaikat pitää olla kunnossa, muttamyös paikkoja, joissa näkee sen hetken parhaita  kuljettajia, jotta junnuista syntyy tulevaisuuden mestareita. On huikea juttu, että Suomessa on tällainen kilpailu.

Heinonen on erityisen tyytyväinen siihen, että moottoriurheilu mielletään nyt virallisesti urheiluksi verohallinnon annettua päätöksen siitä, että liikuntaseteleitä voidaan käyttää myös moottoriurheiluharrastuksissa.

– Sanoin verottajalle, joka oli sitä mieltä, että moottoriurheilu ei ole sellainen laji, jota voidaan liikuntaseteleillätukea, että lähtekää ihmeessä kokeilemaan nouseeko syke ja tuleeko hiki pintaan. Nyt aletaan ymmärtää, että moottoriurheilu on laji, jossa meidän on oltava mukana ja olen tosi tyytyväinen, että nyt tänä vuonna me laitetaan ensimmäistä kertaa pitkään aikaan valtion rahaa moottoriurheiluradan rakentamiseen OuluZoneen. Iitin moottoriratahanke on tietenkin aivan huikea, jos ja kun se toivottavasti saadaan eteenpäin.

MM-osakilpailu myös
jatkossa Suomeen?

Hyvinkään osakilpailusta odotetaan paitsi kilpailutasolta myös järjestelyiden osalta erittäin kovatasoista. Onhan Suomi palkittu useana vuonna parhaana MM-kilpailujärjestäjänä.

– Tämä on todella iso haaste ja tässä on paljon enemmän rakentamista kuin aiemmissa MM-kilpailuissa on ollut, SuomenMoottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist muistutti.

– Voisi kuitenkin sanoa, että olen pettynyt sarjan promoottoriin Youthstreamiin, mikäli he eivät huomioi tätä kilpailua tämän vuoden jälkeen. Luotan sekä Hyvinkään moottorikerhoon että kaupungin tukeen, jota on saatu. Tärkein onnistumisen kriteeri on kuitenkinyleisömäärä, jonka perusteella tullaan päättämään saammeko MM-osakilpailun myös jatkossa Suomeen. Meille on annettu alustava lupaus Kansainvälisen Moottoriliitto FIM:n lajikomission taholta, että kilpailu voisi jatkua Suomessa, Ljungqvist vihjasi.

Suomen historian ensimmäinen MX1- ja MX2-luokkien MM-osakilpailu ajetaan Hyvinkään Vauhtipuiston radalla 13.-14. heinäkuuta.           
 

Uusin numero