Legenda elää – Jarno Saarisen maailmanmestaruudesta 40 vuotta

Moottoriurheilun Saarinen aloitti 16-vuotiaana jääradalla. Suomen mestaruuden hän voitti 1965. Jääradalla ajaminen kehitti turkulaisnuorukaisen ajotekniikan maailman parhaisiin kuuluvaksi. Ratamoottoripyöräilyyn eli TT-radoille siirtyminen merkitsi Jarnolle nopeaa nousua kansainväliselle huipulle.

Yksityiskuljettajana
huipulle ja mestariksi

Saarinen tunnettiin uransa aikana siitä, että hän huolsi ja viritti moottoripyöränsä täysin itse. Jarnon vaimo Soili kulki mukana maailman kilparadoilla vuosien ajan.

– Olin Jarnon avustaja niin harjoituksissa kuin kilpailuissa. Tekniikan hän hoiti itsenäisesti, mutta kampiakselin vaihdossa Jarno tarvitsi apuani. Teimme yhdessä kovasti töitä Jarnon ajajauran eteen. Kieltäydyimme monesta muusta asiasta. Jarno oli esimerkillinen urheilija, ja ystävällisyys ja avuliaisuus kuuluivat hänen luonteenpiirteisiinsä, Soili Karme kertoo.  

Vuonna 1972 Jarno Saarinen löi lopullisesti itsensä läpi kaikkien tietoisuuteen. Hän saavutti Grand Prix -sarjassa seitsemän osakilpailuvoittoa ja sijoittui 16 kertaa palkintopallille. 250-kuutioisten luokan maailmanmestaruuden lisäksi Saarinen sai 350-kuutioisten luokassa MM-hopeaa.

Saman vuoden syksyllä hän jätti unohtumattoman vaikutuksen brittiyleisöön voittamalla kolme kisaa peräkkäin kolmessa luokassa Silverstonessa, Scarboroughissa ja Mallory Parkissa.

Keväällä 1973 koko maailma oli auki turkulaiselle Jarno "Paroni" Saariselle. Hän kulki voitosta voittoon maailmanmestarina ja Yamahan tehdaskuljettajana. Saarinen oli uuden kaarreajotekniikan innovaattori, rohkeampi ja varmempi kuin muut.

Kauden alussa Saarisesta tuli ensimmäinen eurooppalainen TT-kuljettaja, joka voitti kuuluisan Daytona 200 -kilpailun USA:ssa.

Saarisen tavoitteena oli kauden 1973 aikana voittaa kolmen GP-luokan, 250-, 350- ja 500-kuutioisten maailmanmestaruus. Kauden loppupisteisiin kussakin sarjassa laskettiin silloin seitsemän kilpailun pisteet.

Monzan joukkokolari vei
lajin kirkkaimman tähden

Tehdaskuljettaja Saariselle ei ollut vastusta edes pitkään voittamattomana pidetystä Italian Giacomo Agostinista, joka voitti uransa aikana 15 maailmanmestaruutta. Tie legendojen joukkoon oli pedattu ja pitkä voittokausi alkamassa, kunnes kohtalo puuttui peliin, ja laji näytti vaaransa Italian Monzassa 20. toukokuuta 1973. Joukkokolari vei maailmalta 27-vuotiaan Jarno Saarisen ja italialaisen Renzo Pasolinin.  

Jarno Saarinen muistetaan Grand Prix -maailmassa yhä erittäin hyvin. Hänen mestaruutensa viestittää nykypolville, että Suomestakin voidaan nousta ratamoottoripyöräilyn huipulle. Saarinen valittiin MotoGP-sarjan viralliseen kunniagalleriaan vuonna 2009.

Eri puolilla Eurooppaa on poikia ristitty Jarnoksi suomalaisen esikuvan mukaan. Jarnoja on paljon muun muassa Italiassa, Hollannissa ja Saksassa.

Saarisen pyörät mukana
Muistojen Imatranajossa

Muistojen Imatranajo -tapahtumassa huomioidaan Saarisen Imatralla varmistama maailmanmestaruus. Jarnon aikoinaan ajamat Tunturi Puch ja Yamaha TD2 -pyörät ovat mukana näytösajossa.

Jarno Saarista huomioidaan tänä vuonna monella tapaa. Lokakuussa ilmestyy toistaiseksi ainoasta suomalaisesta road racingin maailmanmestarista kirja Urheilumuseon kustantamana.

* Jarno Saarinen 11.12.1945–20.5.1973

SM-tasolla:
Jäärata SM 250 ksm 1965
TT SM 125 ksm vuonna 1969
TT SM 250 ksm vuosina 1969, 1970, 1972
TT SM 350 ksm vuosina 1971, 1972

Grand Prix -sarjassa:
1. GP startti 1968 Imatralla
1. GP voitto (350 ksm) 1971 Tšekkoslovakian Brnossa
MM-pronssi 250 ksm 1971
MM-hopea 350ksm 1971 ja 1972
Maailmanmestaruus 250 ksm 1972
GP-startteja 46
GP-voittoja 15
GP-palkintopallisijoja 32