Laverty siirtyy Kalliota houkutelleen Aspar-tiimin riveihin

MotoGP-sarja ei ole Lavertylle, 28, vieras ympäristö, sillä hän kilpaili kaudet 2007 ja 2008 silloisessa 250-kuutioisten luokassa.

Jorge Martinezin päälliköimässä Aspar-tiimissä puhaltavat muutenkin uudet tuulet. Tiimi vaihtaa Moto3-luokassa Kalex KTM-pyörät Mahindran kalustoon. Aspar keskittyy jatkossa GP-sarjan pienimpään ja suurimpaan luokkaan vetäytyen Moto2:sta.

Asparin MotoGP-luokan tiimissä Lavertylle joutuu tilaa tekemään japanilainen Hiroshi Aoyama. Sen sijaan yhdystavaltalainen Nicky Hayden jatkaa tiimissä, jos jo useampaan kertaan leikattu ranne kestää kilvanajon. Tiimi kilpailee Open-luokan sääntöjen mukaisilla Honda-pyörillä.

Valenciasta käsin operoivan tiimin omistaja Martinez kertoo, että he olivat Lavertyyn yhteydessä jo meneillään olevan kauden osalta.

– Yritimme saada hänen nimensä sopimukseen, mutta emme vielä silloin onnistuneet siinä. Olemme olleet kiinnostuneita hänestä jo pitemmän aikaa. Laverty on kuljettaja, joka omaa mahtavan potentiaalin ja hän on ajanut upeita kilpailuja Supersport- ja Superbike-luokissa. Sekin kertoo paljon hänen kyvystään omaksua erilaisia pyöriä, toteaa Martinez.

Lavertyn uskottiin liittyneen Suzukin Superbike-tiimiin pitkälti siksi, että hänelle avautuisi sen kautta paikka kuninkuusluokkaan. Paluun MotoGP-luokkaan tekevän Suzukin paikat pedattiin kuitenkin jo hyvissä ajoin espanjalaisille Aleix Espargarolle ja Maverick Vinalesille.

Laverty saa alleen Hondan lupausten mukaan tätä kautta tuntuvasti paremman Open-luokan pyörän, joka pohjautuu nykyiseen tehdaskalustoon.

– Olen erittäin innoissani tästä uudesta haasteesta. Suurin toiveeni on ollut kilpailla MotoGP-luokassa ja nyt se toteutuu DRIVE M7 Aspar Teamissa. Pyörä on kilpailukykyinen ja tiimi on kokenut. Olen varma, että opin vielä paljon uutta Jorgelta (Martinez) ja Ginolta (Borsoi), tuumii Laverty.
 

Uusin numero