Langen Two Stroke – kaksitahtinen kahvilakilpuri

Kaksitahtiset katupyörät ovat poistuneet markkinoilta. Tai nyt pitää sanoa ”olivat”, sillä Langen Motorcycles tuo kaksitahtisen takaisin markkinoille, tosin pienenä eränä ja pienin varauksin.

Vuonna 2018 Manchesterin lähelle perustettu Langen Motorcycles on kehittänyt café racerin, jota liikuttaa 250-kuutioinen kaksitahtimoottori. Näin se noudattaa alkuperäistä kahvilakilpureiden ideaa keveydellään. Korkeaviritteinen moottori on huipputeholtaan 76 hevosvoimaa ja painoa koko pyörällä on vain 120 kiloa.


Moottorin Langen on ostanut valmiina Vins Motorsilta Italiasta. Kaksipuolikas kaksitahtinen on 90-asteinen V2, ja maksimiteho saadaan 11 700 kierroksella. Käyttökelpoinen tehoalue on varsin kisapyörämäinen, sillä Langenin mukaan se alkaa 9500 kierrokselta. Huippunopeudeksi pyörälle luvataan ”yli 225 km/h”.

Erittäin alhaiseen kokonaispainoon on päästy paitsi valitsemalla erittäin pieni ja kevyt kaksitahtimoottori, myös muilla materiaalivalinnoilla. Saman muotoilun jakavat runko ja takasvingi on molemmat valmistettu alumiiniputkista. Polttoainetankki on hiilikuitua, ja samaa materiaalia on viljelty muissakin rakenteissa painon säästämiseksi. Vakiona pyörässä on pinnavanteet, mutta lisävarusteena – ja tietysti lisähintaan – tarjolla on myös hiilikuituvanteet. Eturenkaan koko on perinteinen 120/70ZR17 ja takana 150/70ZR17. 

Jarrujen kohdalla ei ole säästelty hinnassa eikä myöskään painossa. Vain 120-kiloisen pyörän hidastuvuuden voi arvioida olevan ällistyttävä, sillä tässä painoluokassa nähdään harvoin kahta 320-millistä etujarrulevyä sekä tukevia radiaalisatuloita, jotka tässä tapauksessa ovat Hel Performancen valmistamat. 

Kuten edellä mainituista yksityiskohdista jo voi päätellä, kyse ei ole ns. ”hinnat alkaen” -mallista, vaan enemmänkin eksklusiivisestä vaihtoehdosta asiakkaille, joille ei aivan tavanomaisin riitä. Hinta Englannissa on 28 000 puntaa eli noin 32 000 euroa. Englannissa Langen Two Stroke on rekisteröitävissä, mutta ei valitettavasti Euroopan Unionin alueella sillä se ei täytä Euro5-vaatimuksia. Valmistusmääräksi on rajattu 100 kappaletta. Ensimmäiset pyörät luovutettiin asiakkaille marraskuussa 2022.

Uusin numero