Lahden Classic Motorshowssa näytillä kaikkea moottoripyörästä junaan

Valtaosa näyttelyn kalustoa oli autoja, mutta myös moottoripyöriä Vapun jälkeisen viikonlopun näyttelyssä.

Esimerkiksi Husqvarna Club Finlandin osastolla oli esillä ainakin kolme pyörämallia, joista kutakin on vain yksi kappale koko Suomessa. Näiden harvinaisuuksien lisäksi esillä oli myös muita hyvin entisöityjä pyöriä.

Esillä oli myös kilpamoottoripyöriä 1930-1960 luvuilta. Ei monta, mutta riittävästi.

Ja Japsistarojen osastolla oli tarjolla ”Tuutin” täydeltä tavaraa…

Nopeasti kuluva aika kultaa muistot, esimerkiksi ”tuutin” ensiesittelystä on kulunut jo 40 vuotta:

Hannu Mikkolan ”Tuutti” Japsistarojen osastolla.
”Tuutti” eli Honda CB750 mullisti moottoripyöräharrastajien maailman nelisenkymmentä vuotta sitten.
Vuonna 1972 jopa kuuma autourheilutähti Hannu Mikkola päätti hankkia sellaisen.
Mikkola näki Keimolan varikolla Lasse Sirviön kurvailevan moottoripyörän selässä. Myös Mikkolaa alkoi houkutella helppo siirtyminen varikon laidalta toiselle ja hän lähti etsimään itselleen sopivaa pyörää. Pian hän tekikin kaupat 750-kuutioisesta Hondasta. ”Olen nyt ollut tämän laitteen omistajana parisen viikkoa ja ilmat ovat suosineet. – . Pyörän selästä näkee enemmän ja kaikki näyttää paljon paremmalta” Mikkola linjasi varsin positiivisia kokemuksiaan tuoreena moottoripyöräilijänä eräässä aikansa lehtiartikkelissa.
Juuri tämä samainen Hannu Mikkolan vuonna 1972 itselleen hankkima Tuutti-Honda on nyt entisöity ja esillä Japsistarojen osastolla Classic Motorshowssa.
Ja Hannu puolestaan osallistuu sunnuntain näytösajoon, joten ehkäpä nämä vanhat kaverukset kohtaavat.
Japsistarojen osastolla juhlitaan muutenkin ”Tuutti” Hondaa, eli Honda CB750:n 40-vuotista historiaa.
Ensimmäinen myyntipyörä tuli Suomeen marraskuussa Otto Brandtin huoltoon Meritullinkatu 11, jossa se kasattiin. Sieltä se vietiin Otto Brandtin myymälään Fabianikatu 14 marraskuun 18 päivä.

Ensimmäisen pyörän osti Bengt ”Hiko” Haikola, mies, joka joutui madaltamaan satulaa ja ajamaan puukengillä, että ylti maahan liikennevaloissa.Varsinainen myyntipyörien Suomeen tulo alkoi tammikuussa 1970. Otto Brandtin kasaus/toimituspaikkalistojen mukaan ensimmäinen Tuutti toimitettiin Joensuun MP-myymälään 2.2.1970 rungonnumerolla 1012067.

Lahden Rautatieharrastajat Topparoikka ry esittäyttyi Classic Motor Show:n yhteydessä Salpausselän seisakkeella. VR-Radan avustuksella aivan messuhallin likelle siirretään muistomerkkihöyryveturi Risto (Tr11047) ja juuri kunnostettu konduktöörivaunu Fo 22547.

Tr1 1047 Risto

Risto on raskas kotimainen Tr 1-sarjan tavarajunanveturi, maailman parhaita höyryvetureita. Oy Tampella Ab valmisti ensimmäisen RISTON 1940 ja viimeisen 1957. Veturi numero 1096 oli samalla viimeinen Valtionrautatielle valmistunut höyryveturi. Kutsumanimi juontuu tavan mukaan ensimmäisen veturin valmistumis-ajoilta presidentti Rytin mukaan. Ristot vetivät Etelä-Suomen pääratojen raskaita tavarajunia 1970-luvulle asti.Muistomerkkiveturi 1047 työskenteli Lahdessa 1960-luvun lopussa muutaman vuoden ajan. Salpausselän kisajuniakin ovat Risto-veturit vetäneet.

Klassikkoajoneuvojen valtakunnallinen suurkatselmus Classic Motorshow veti järjestäjän mukaan viikonlopun aikana Lahden Messukeskukseen yli 16100 näyttelyvierasta. Tämä tarkoittaa, että yleisömäärä lisääntyi viime vuoden ensimmäisen tapahtuman luvuista yli neljänneksellä.

Classic Motorshow’n parhaasta näyttelyosastosta palkittiin tänä vuonna SF-Scooterfreaks. Osastojen taso oli kuitenkin yleisemminkin niin korkea, että järjestäjä jakoi tunnustuspalkinnot samoista ansioista myös Naisten Automobiiliklubille sekä Steyr-Puch Club Finlandille.

Ensi keväänä kolmannen kerran Lahden Messukeskuksessa järjestettävän Classic Motorshow’n ajankohdaksi on vahvistettu Äitienpäivän viikonloppu, eli 8.-9. toukokuutab>

Uusin numero