Lääke keski-iän kriisiin

 Toista kesää moottoripyöräilyä harrastava Moisio ei turhia kaunistele. 

”Keski-iän kriisistähän tässä on kyse”, mies virnistää. 
 
”Kun täytin 40, piti tehdä jotain hurjaa. Ensin kasvatin pitkän tukan ja sitten ajoin prätkäkortin. Ja tämä on totuus”, paukauttaa Moisio ja nauraa päälle, mutta pehmentää kommenttiaan hieman. 
 
”Missituomaroinnin lisäksi minulla ei ollut juuri harrastuksia ja missitkin ovat niin nuoria, etteivät ne ole minusta enää edes teoriassa kiinnostuneita. Uudelle jutulle oli siis tilausta, ja mielestäni moottoripyöräily pyörätyypistä riippumatta on aina näyttänyt tosi siistiltä.”
 Mies myöntää osamotivaatioksi myös pyrkimyksen päästä porukan varovaisen arkailijan maineesta.
”Halusin tehdä jotain hurjaa, mitä kukaan ei minun uskoisi tekevän.”

 

Moision alla on toista kesää Triumph Speedmaster, jolla ajoa on tullut mukavasti. Tällä kaudella Harri ynnäilee ajaneensa noin 6 000 kilometriä.
 
”Kesän pisin yksittäinen reissu oli Vaasaan, siinä tuli tonni kerralla.”

Vaikka Harrilla on muutama kaveri, joiden kanssa voi käydä ajelemassa, pitää mies ajamista nimenomaan yksilölajina ja hyvänä vastapainona puhetyöläisen arjelle. 

”Ajaminen sopii hyvin semierakkoluonteelleni. Nautin hiljaisuudesta ajaessani.”

Matkan varrelle ei ole sattunut yhtään läheltä piti –tilannetta, mikä ei Harrin näkemyksiin perehdyttäessä ole yllättävää. 

”Autolla ajamiseen verrattuna havainnointi tehostuu prätkän selässä selvästi. Kaksipyöräisellä tulee ajettua varovammin ja katsottua tarkemmin, vaikka ajaisi etuajo-oikeutettua tietä. Ei se paljon lohduta pyörätuolissa ajatella, että olin muuten oikeassa!

 Harri kävi myös Motorg ry:n ajokoulutukseen Alastarolle, jota mies pitää ehdottoman hyödyllisenä. 

Teksti ja kuvat: Petri Suuronen

Lue juttu kokonaisuudessaan Biken numerosta 9/16. Se löytyy digitaalisena Lehtiluukusta tai sitten tartu tarjoukseen ja tilaa lehti alla näkyvien ohjeiden mukaan.

20160211151518.jpg?itok=r5FrOIkQ

 

Uusin numero