Kumpi: BMW M1000R vai Ducati Streetfighter V4 S?

Ducati Streetfighter V4 S (vasemmalla) ja BMW M1000R

Jos etsit mahdollisimman tehokasta powernakua, niin kaksi markkinoiden teräväkulkuisinta mallia ovat BMW M1000R ja Ducati Streetfighter V4 S.

Tekniset tiedot ovat monilta osin lähes identtiset, mutta erojakin löytyy.

Moottori: Bemarin tehoksi ilmoitetaan 210 hevosvoimaa, Ducatin lukema on 208 hevosvoimaa. Ei siis merkittävää eroa. Ducatin huipputeho saadaan 13 000 kierroksella, ja Bemarilla vielä 750 kierrosta ylempänä. Tämä ero maksimitehon kierrosluvuissa on aivan looginen, sillä Ducatin kone on pitkäiskuisempi kuin Bemarin (53,5 mm / 49,7 mm). Jos Ducati miellyttää enemmän, mutta ostopäätöksen tiellä on kaksi hevosvoimaa pienempi huipputeho, niin lääkkeeksi bolognalaistehdas tarjoaa Akrapovicin kisaputkistoa, jolla teho nousee 220 hevosvoimaan. Väännön huippulukemassa on enemmän eroa, sillä Ducati ilmoittaa lukemaksi 123 newtonmetriä, kun taas Bemarin lukema on 113 newtonmetriä. Ero selittyy Ducatin suuremmalla iskutilavuudella; 1103 kuutiosenttimetriä vastaan 999 kuutiosenttimetriä. Käytännön ajotilanteissa ero on pienempi, sillä Bemarin muuttuva venttiilinajoitusjärjestelmä (ShiftCam) tuo lisävoimaa matalille ja keskikierroksille, eli juuri sinne alueelle jota yleisimmin käytetään. Suurin ero moottoreissa on lopulta peruskonstruktio: BMW luottaa rivineloseen, kun Ducatin neljä sylinteriä ovat V-muodossa. 

Jarrut: Jos on kiihtyvyys ja vauhti kohdallaan, niin niitä pitää myös hillitä. BMW käyttää M1000R:ssä superbike-pyörästä johdettuja ns. M-jarruja, joiden teho ja tuntuma ovat ainakin M1000RR-koeajon perusteella parasta mitä tuotantopyörässä on ikinä koettu. Ducatin vastaus on Bemaria 10 milliä suuremmat jarrulevyt (330 mm) ja niinikään huippujarruiksi todetut Brembo Monobloc Stylemat (M4.30), joten molempien jarruissa on varmasti riittävästi tehoa ja huippuluokan tuntuma. 

Muu tekniikka: Molemmissa on pitkä lista elektronisia ajoavustimia ja kuljettajan säädettävissä olevia ominaisuuksia. BMW:n listaan kuuluu ABS Pro -jarrut, Pro Ajomoodit (Rain, Road, Dynamic, Race, Race Pro 1-3), lähtöavustin, molempiin suuntiin toimiva shifteri, avaimeton käyttö, mäkilähtöavustin, keulimisenesto, luiston- ja sladinesto, rengaspainevalvonta, vakionopeussäädin ja lämpökahvat. Ducatin ei tarvitse yhtään hävetä omaa listaansa: ajo- ja tehomoodit (Full, High, Medium ja Low), lähtöavustin, molempiin suuntiin toimiva shifteri, kaarre-ABS sekä luiston-, sladin- ja keulimisenesto. Ducati nokittaa moottorijarrun säätömahdollisuudella, joka aiemman kolmiportaisuuden sijaan on nyt vaihdekohtainen. BMW ei mainitse moottorijarrun säätöä varustelistallaan, mutta se voi elvistellä Brake Slide Control -järjestelmällä, joka sallii jarrutuksissa seitsemän asteen sladin, mutta hillitsee jarrutehoa jos sladi uhkaa kasvaa suuremmaksi. Molemmissa on vakiovarusteena semiaktiivinen jousitusjärjestelmä. Molemmissa on myös ajanhenkeen kuuluva TFT-värimittaristo, Bemarissa 6,5-tuumainen ja Ducatissa 5-tuumainen.

Mitat: Akseliväli on Bemarissa 1450 milliä, Ducatissa 1488 milliä. Caster-kulma ja etujättö ovat lähellä toisiaan, Bemarissa 24,2 astetta ja 96,3 milliä, Ducatissa 24,5 astetta ja 100 milliä. Bemarin istuin on 840 millin korkeudella, Ducatissa viisi milliä korkeammalla. Tankin tilavuus Bemarissa 16,5 litraa, Ducatissa 17. Molemmat ilmoittavat rehdisti painon tankattuna, BMW 199 kiloa ja Ducati 197,5 kiloa. Molemmissa on vakiona takoalumiinivanteet. Bemariin saa M Competition -varustepaketin (8300 €) mukana hiilikuituvanteet, Ducatilla ne kuuluvat vielä pykälää äreämmän SP-version varustukseen. Bemarin takarengas on normikokoinen 200/55ZR17, kun taas Ducati luottaa vähän erikoisempaan 200/60ZR17 -kokoon. Kulutuslukemat – jos niillä nyt on väliä – poikkeavat jonkin verran toisistaan: Bemaria ei voi sanoa taloudelliseksi 6,4 litran lukemalla, mutta Ducati on vielä janoisempi 7,6 litrallaan. 

Siivet: Molempiin on moottorin sivuille asennettu siivekkeet painamaan keulaa alaspäin suurissa nopeuksissa, ja siten vähentämään keulimistaipumusta ja lisäämään vakautta jarrutuksissa. BMW ilmoittaa siipiensä alaspäin painavan vaikutuksen olevan 11 kiloa 220 kilometrin nopeudella. Ducati ilmoittaa suuremman lukeman mutta myös suuremmassa nopeudessa; 27 kiloa 270 kilometrin tuntinopeudella. Itse asiassa Ducati ilmoittaa 35 kilon lukeman, mutta jatkaa että siitä 27 kiloa painaa etupäätä alaspäin ja kahdeksan kiloa takapäätä.

Hinta: Bemarin hinta on tasaraha 30 000 euroa. Jos kortissa riittää vielä virtaa tämän jälkeenkin, niin 8300 eurolla saa M Competition -varustepaketin, joka sisältää mm. hiilikuitua alkaen vanteista ja päätyen moniin pienempiin osiin, M-jalkatappisarjan, matkustajapaketin ja GPS laptriggerin. Ducatin lähtöhinta on korkeampi, 34 990 euroa. Lisävarustelistalle Ducatilla jää mm. GPS-moduuli + Data Analyzer -yksikkö, Ducati Multimedia System sekä lämpökahvat. 

Kumpi sinuun vetoaa enemmän, BMW:n tarunhohtoinen M-kirjain mallimerkinnässä vai italialainen villiori Ducati?

Uusin numero