Kullas kolkuttelee MM-sarjan portteja

Urallaan napakassa nousukiidossa olevalle Kullakselle tarjoutuu jälleen yksi merkittävä näytön paikka ensi viikonvaihteessa vuorostaan kotikulmillaan, kun MX2-luokan EM-sarjan kauden kolmanneksi viimeisistä arvopisteistä kamppaillaan Vantaalla.
– Ensi kautta on jo ehditty suunnitella, mutta kaikki on vielä avointa sen osalta. Vaihtoehtoina ovat EM- ja MM-sarja. MM-sarja olisi tietenkin ykkösvaihtoehto, mutta pitää muistaa, että monilla siellä jo nyt ajavillakin kuljettajilla on ensi kauden kuviot auki, kertoo Kullas.

Pyrhönen ja Seistola: ”Harrin paikka MM-sarjassa”
Kullaksen tulevaisuus on ehdottomasti MM-sarjassa. Aika alkaa olla kypsä siihen ensi tai viimeistään seuraavana vuonna.
– Minun mielestäni Kullas olisi jo nyt tasollisesti ja vauhdillisesti valmis ajamaan siellä, vakuuttaa MM-ratoja monet vuodet kolunut Antti Pyrhönen.
Pyrhönen, 30, tosin tähdentää, että soitellen MM-kapinoihin ei ole syytä lähteä. Se saattaa merkitä julmimmassa tapauksessa koko uran vaarantumista.
– MM-sarjassa kilpaileminen on monen tekijän summa ja matkassa pitää olla myös tuuriakin. Ehdoton edellytys on, että kokonaisvaltaisen paketin pitää olla kunnossa. Olen itse esimerkki siitä, kuinka hankalaa ajaminen MM-sarjan MX1- tai MX2-luokassa voi olla, jos sen joutuu tekemään niin sanotussa B-luokan tiimissä. Olin silloin kuljettajana loppu, kunnes aloitin kaiken uudelleen ja puhtaalta pöydältä oman tiimini voimin, toteaa Pyrhönen.
Pyrhösen tavoin motocrossin Euroopan mestaruuden voittanut ja MX2-luokan MM-sarjan yhteispisteissä parhaimmillaan kahdeksanneksi sijoittunut Matti Seistola, 26, liikkuu samoilla linjoilla.
– Harrin asenne ja vauhti riittävät MM-sarjaan, jonne hän toivottavasti lunastaa paikkansa jo ensi kaudella. MM-sarjasta löytyy hyviä, nuoriin panostavia tiimejä varsinkin oranssiin pukeutuneesta porukasta, Seistola viittaa KTM:n suuntaan.
Seistolan oma tähtäin on nykyään enduron MM-sarjassa, jonne hän siirtyi tällä kaudella Husqvarnan riveissä. Kausi katkesi kuitenkin ikävään polvivammaan Riihimäen MM-osakilpailun jälkeen.
– Polvi operoitiin kuukausi sitten ja kuntoutus on hyvässä vauhdissa. Voin käynnistää ajoharjoittelun näillä näkymin joulukuussa, kertoo Husqvarnan kanssa jatkosopimuksen solminut Seistola.
– Enskassa luokka vaihtuu kakkosesta ykköseen. Sopimus sisältää mahdollisuuden ajaa myös joitain yksittäisiä crossikisoja, jatkaa Seistola.

Kullas Saksan mallilla Vantaalle
Kotimaan kisoissa Pyrhösen tiukoille pistänyt Kullas ei anna kuitenkaan ajatustensa liitää vielä liian pitkälle. Helsinkiläinen nuorukainen keskittyy nyt vain ja ainoastaan ensi viikonvaihteen vääntöihin Vantaan vauhtikeskuksessa.
– Tavoitteet ovat suunnilleen samat kuin Saksan osakilpailussakin, muotoilee Kullas keräämättä KTM:n sarvissa liian suuria paineita kontolleen.
Käytännössä Kullaksen mainitseman ”suunnilleen saman” toteutuminen merkitsisi potin korjaamista kotiradalla ja -yleisön silmien edessä.
Kullas näet nappasi uransa tähän mennessä koreimman sulan kypäräänsä reilut kaksi viikkoa sitten Schwedtin radalla Saksassa, josta hän poistui EM-osakilpailun voittajana. Kullas rakensi täysosumansa ajamalla Saksassa avauserässä toiseksi ja tervehtimällä jälkimmäisessä ruutulippua ykkösenä.
– Vauhti on ollut koko ajan nousussa, mutta kyllähän minulla riittää vielä paljon parannettavaakin. Starttien onnistuminen on ehdottoman tärkeää Vantaalla voittoa haettaessa. Lavangon rataa on muutettu jonkin verran, mutta eiköhän se ole silti edelleen aikalailla samanlainen kuin ennenkin, eli siellä ajetaan pitkälti yhtä linjaa.
Tällä kaudella myös junioreiden EM-osakilpailun Liettuassa edukseen kuitanneen Kullaksen suoritukset eivät ole jättäneet ketään kylmäksi. Lopullinen läpimurto on nyt tehty ja nimi alleviivattu varmasti useammankin tiimipäällikön papereissa.
Kullaksen tasosta kertoo paljon myös se, että hän on EM-pisteissä kuudentena siitäkin huolimatta, että kauden kolme ensimmäistä osakilpailua jäivät ajamatta olkapäävamman jäljiltä.
– Tässä mielessä Vantaan arvo nousee yksittäisenä kisana, mutta kyllähän tuo EM-sarjan kuudes sijakin maistuisi hyvältä. Saan tosin tehdä sen eteen vielä täyden työn.

”Remes tulee lujaa Vantaalla”
Kullas korostaa, että menestyminen hänen edustamansa Vantaan Moottorikerhon isännöimässä arvokisassa edellyttää nappisuoritusta.
– EM-sarjan kärkikuljettajat ovat vaikeasti voitettavia Suomessakin ja odotan, että enduron MM-sarjassa ammatikseen ajava Remes (Eero) tulee hänkin varmasti lujaa Vantaalla.

Vanhan mantereen motocrossmestaruudesta on kehkeytynyt kahden kuljettajan välinen kauppa, kun kaudesta on ajamatta Suomen lisäksi Tanskan ja Ranskan osakilpailut.
Vahvimmin tittelissä on kiinni ranskalainen Christophe Charlier, jolla on Vantaalle tultaessa koossa 448 pistettä. Hollantilainen Jeffrey Herlings virittelee loppukiriään 44 pisteen takamatkalta. Kolmantena oleva Slovakian Klemen Gercar on jäänyt tulppaanimaan vasta 14-vuotiaasta teinitähdestä jo 77 pistettä. Kullaksen plakkarista löytyy kahdeksasta osakilpailusta noukitut 217 pistettä.
Suomella on Vantaalla vahva edustus MX2-luokassa. Kullaksen ja Remeksen lisäksi lähtölistalta löytyvät Ludde Söderberg, Niko Koskela, Rolle Leinonen, Iiro Laitinen, Eeli Takatalo, Santtu Tiainen, Miika Oinonen, Mikko Jumppanen, Joonas Heimonen, Niklas Lehmuskoski, Henric Stigell, Harri Yli-Villamo, Juuso Matikainen, Teemu Lehtinen, Sami Uski ja Samuli Mäkinen.

Motocrossin MX2-luokan EM-sarjan pistetilanne 11/14 osakilpailun jälkeen:
1) Christophe Charlier Ranska, Yamaha 448, 2) Jeffrey Herlings Hollanti, KTM 404, 3) Klemen Gercar Slovakia, Yamaha 327, 4) Matthias Walkner Itävalta, KTM 302, 5) Herjan Brakke Hollanti, Honda 286, 6) Harri Kullas Suomi, KTM 217, …59) Ludde Söderberg Suomi, KTM 8.

EM-sarjan viimeiset osakilpailut: 22.-23.8. Vantaa, Suomi, 30.8. Randers, Tanska, 13.9. Villars sous Ecot, Ranska.

Uusin numero