Kuinka selvitä kuumuudesta?

Thaimaan WSBK-kilpailu asettaa tiimit aina uskomattoman haasteen eteen. Ilman lämpötila huitelee 40 asteen ja radan pinta 60 asteen tietämissä, joten kilpailu on äärimmäisen raju paitsi kuljettajille, myös kalustolle. Pata Yamaha -tiimin tekninen koordinaattori Alberto Colombo kertoo, kuinka tiimi valmisteli pyörän lämpökriittisimpiä komponentteja tämän vuoden kilpailua varten.

Jarrut:

”Kuumuus ja erittäin lujat jarrutukset radan kahden suoran päässä vievät etujarrut äärirajoilleen ja jopa niiden yli. Tänä vuonna käytimme haarukan päissä hiilikuituisia jäähdytyskanavia, jotka johtavat ilmaa keulan patopainealueelta suoraan jarrusatuloille, jotka ovat tavallisesti pyörteilevän ilman taskussa haarukan takana. Aiemmin emme ole tarvinneet jäähdytyskanavia, mutta nyt nopeutemme ovat kasvaneet.

Jäähdytyskanavien lisäksi käytimme tavallista paksumpia jarrulevyjä. Jarrujen kuumeneminen heikentää niiden tehoa ja lisääntynyt massa tarkoittaa hitaampaa kuumenemista. Suurempi paino on tietysti pieni haitta, mutta näissä olosuhteissa hyvä jarruteho ja sen johdonmukaisuus on kaikkein tärkeintä.

Seurasimme jarrulevyn lämpötilaa lämpöherkän maalin avulla. Käytimme kolmea erilaista maalia, jotka vaihtavat väriä eri lämpötiloissa. Vihreä reagoi 430 °C, oranssi 560 °C ja punainen 610 °C lämpötilassa. Kilpailun jälkeen jopa punainen maali oli reagoinut täysin, eli teräslevyjen lämpötila oli noussut yli 600 asteen! Mekaanikot saivatkin olla varovaisia pyörän saapuessa varikolle.

Jarrujen huolto on myös tärkeää. Tiimi huolsi jarrusatulat ja vaihtoi jarrunesteen jokaisen ajokerran jälkeen. Samalla myös varmistettiin, että palat ja levyt olivat yhä kunnossa.”

Moottori:

”Jos jäähdytysnesteen – ja moottorin – lämpötilaa ei voi hallita, on riskinä tehohäviö ja mahdolliset luotettavuusongelmat. Ilman korkea lämpötila on ongelma jo itsessään, mutta sitä lisää kuljettajien hakeutuminen toistensa imuun suorilla. Tämä tarkoittaa, että pyörä ei saa puhdasta jäähdytysilmaa.

Käytämme muutenkin parhaita saatavilla olevia jäähdyttimiä sekä jäähdytysnesteelle että öljylle, joten helppoja parannuskainoja ei ole. Olisimme voineet poistaa jäähdyttimen suojat ilman virtausta parantaaksemme, mutta jos lentävä kivi olisi rikkonut kumman tahansa jäähdyttimen, olisi se ollut vaaraksi kuljettajille. Se ei siis ollut vaihtoehto.

Pyrimme siis saamaan mahdollisimman runsaasti ilmaa jäähdyttimelle ja sieltä pois muita keinoja käyttämällä. Kate oli mahdollisimman suljettu jäähdyttimen tulon ympärillä ja lisäksi teimme katteisiin sääntöjen sallimissa määrin muutoksia, jotta saamme ilmaa poistettua jäähdyttimeltä mahdollisimman tehokkaasti. Se ei ehkä ollut aerodynaamisesti kaikkein tehokkain ratkaisu, mutta jäähdytys oli tärkeämpää.

Erityisesti Thaimaassa tiimin oli tärkeää huolehtia siitä, että jäähdytysjärjestelmä oli ilmattu huolellisesti, jotta jäähdytysneste olisi varmasti vapaa ilmakuplista. Lisäksi pyörien moottoriöljyjä vaihdettiin erittäin usein niiden kokemien korkeiden lämpötilojen vuoksi.”