KTM RC390 Cup debytoi SM-kisassa

Kuten nimikin sanoo, luokan ajopeleinä käytetään itävaltalaistehtaan varsin tuoretta Supersport-kategoriaan kuuluvaa 390-kuutioista tuotantopyörää. Pelin teho on rajattu 38 hevosvoimaan, mutta alusta ja renkaat on muunneltu ratakäyttöön sopiviksi.

KTM RC390-cup ei ole pelkästään suomalaisen ratamoottoripyöräilyn tuote, sillä vastaavilla laitteilla ajetaan Cup-muotoisia sarjoja useassa Euroopan maassa keulakuvanaan Saksan IDM-sarjassa ajettava ADAC-Junior Cup.

KTM:n ilmestyminen RR:n merkkiluokkamarkkinoille ei liene sattuma, sillä ratamoottoripyöräilyn MM-sarjojen promoottori Dorna tuo 2017 markkinoille kaikille pyörämerkeille avoimen juniorisarjan nykyisen Honda CBR-Cupin tilalle.

Dornan tarkoitus on tarjota tulevaisuuden kyvyille Euroopan mestaruus-tasoisen kilpasarjan, jonka ajopelit nykyisestä poiketen ovat lähellä oikeita kilpapyöriä.

Lisäksi espanjalaisyhtiön toiveissa on, että sama konsepti otettaisiin mukaan kansallisiin sarjoihin jolloin kynnys menestysportaiden alapäässä kansalliselta tasolta kansainvälisyyteen olisi mahdollisimman matala. Juniori cuppia ajetaan Superbiken MM-sarjan osakilpailujen yhteydessä.

Jurvassa ensiaskeleensa kotimaan radoilla otetta KTM RC390-Cup on kerännyt avausstarttiin hiukan toiselle kymmenelle nousevan ajajajoukon. Luokka hakee kannuksiaan aluksi ”julkkis” voimin, sillä lauantaina ajettavassa kilpailussa on mukana mm. lajipäällikkö Niko Kantola, SML:n toimitusjohtaja Kurt Ljunqvist, KTM:n Jaro Sihvonen ja Superbike-luokan hallitseva mestari Kari Vehniäinen.

KTM:n esittelyrekka on paikan päällä Botniaringillä, joten asiasta kiinnostuneilla on hyvä mahdollisuus tutustua lähemmin edulliseen kilvanajotapaan.

Palkintokaapin pokaalikannan lisäys, tai ajomiehen maine ei ole ainoana motivaation luojana KTM RC390-cupissa, sillä kolmen kilpailun voittajalle on tarjolla paikka IDM-sarjan osakilpailun merkkiluokan starttiin.
 

Uusin numero