KTM päivittää yksisylinteriset Duket

Valmistajan mukaan vuoden 2024 yksisylinteriset Duke-mallit edustavat suurinta muutosta pienemmässä Duke-mallistossa sitten 125 Duken esittelyn vuonna 2011, ja koko moottoripyörä on suunniteltu uudelleen.

KTM kertoo uusien 2024-mallien edustavan suurinta muutosta alle 500 cm³:n iskutilavuuden DUKE-mallistossa sitten vuoden 2011 KTM 125 Duken. Tuloksena on uudelleensuunnittelu moottoripyörä. Uudet moottorit, aivan uusi runkokonsepti sekä uusi muotoilu, joka vahvistaa tyypillistä aggressiivista KTM Duke -tyyliä.

Vuodelle 2024 uutta on kaksiosainen runko – päärunko on teräsputkiristikko ja takarunko painevalualumiinia – joka parantaa ajodynamiikkaa lisäämällä vääntöjäykkyyttä. Samalla lisääntyy myös ketteryys ja rungon tarjoama palaute. Lisäksi uudet ohjauskolmiot parantavat päivitettyine offseteineen ajettavuutta sekä tarjoavat parempaa hallittavuutta ja vakautta. Uutta ovat myös banaanihaarukka sekä epäkeskeisesti asennettu takaiskunvaimennin, joka mahdollistaa airboxin suuremman tilavuuden sekä matalamman istuinkorkeuden.

Päivitykset ulottuvat myös 125- ja 399-kuutioisiin LC4c-moottoreihin, jotka siirtyvät uuteen sukupolveen. Moottorit on suunniteltu täysin uudelleen aiemman sukupolven kokemuksien perusteella – erityistä huomiota on kiinnitetty sylinterinkansiin ja vaihteistoihin.    

Molemmille yksisylinterisille Duke-malleille yhteistä ovat uusimman version ABS Supermoto-toiminnolla, 5” mittaristo älypuhelimen yhdistettävyydellä ja mahdollisuus Quickshifter+:n asentamiseen.

2024 KTM 390 Duke

Visuaalisesti 2024 KTM 390 Duke eroaa muista yksisylinterisistä Duke-malleista. Electronic Orange- ja Atlantic Blue -värivaihtoehdot hallitsevat ulkonäköä. Kokonaisuuden viimeistelevät pidemmät tankin sivukatteet, jotka sisältävät näyttävät ilmanottoaukot, suuremmat jäähdyttimen suojukset sekä ajovalon ulkopuolella sijaitsevat LED-huomiovalot.

Uuden sukupolven kevyen 399-kuutioisen yksisylinterisen LC4c-moottorin ansiosta tarjolla on nyt enemmän voimaa ja keveyttä. Moottori ei ainoastaan ole kevyempi ja tehokkaampi kuin edellinen sukupolvi, vaan se täyttää myös EURO 5+ -vaatimukset. ”The Corner Rocket” on täydellinen valinta eurooppalaiselle A2-luokan ajokortille.

2024 KTM 390 Dukessa on 43 mm:n WP APEX Open Cartridge -etuhaarukka, jossa on 5-portainen säätö sekä paluuvaimennuksessa että puristuksessa. Lisäksi pakettiin kuuluu välimännällä varustettu takaiskunvaimennin, jonka paluuvaimennusta ja esijännitystä voi säätää. Laadukkaiden iskunvaimentimien avulla ajokokemus voidaan räätälöidä kuljettajan tarpeiden mukaiseksi.

Uusi 5” TFT-näyttö valittavine ajotiloineen parantavat ajokokemustasi entisestään. Oletusasetuksena on STREET-ajomoodi. Valittavissa on myös sateisempiin olosuhteisiin RAIN-ajomoodi, jolloin kaasuvaste on vähemmän aggressiivinen. 2024 KTM 390 Dukessa on myös kaarre-MTC-toiminto vakiovarusteena. Täysin uutta on TRACK-ajomoodi, joka muuttaa kierroslukumittarin suuremmaksi, tarjoaa lähtöavustimen ja ajanottokellon vähentäen samalla epäolennaisemmat tiedot minimiin.  

2024 KTM 125 DUKE

Vaikka 125 Duke moottoripyörä on KTM Naked -sarjan pienin, se erottuu joukosta. Tehokas 125 cm³:n moottori, huippuluokan elektroniikka ja WP APEX -jousitus nostavat 2024 KTM 125 Duken uudelle tasolle.

2024 KTM 125 Dukessa on nyt täysin uudet Electronic Orange ja Atlantic Blue -värivaihtoehdot. Maalattuun ajovalon maskiin on sijoitettu erittäin kirkas LED-ajovalo ja pyörässä on kompaktit tankin sivukatteet.

2024 KTM 125 Dukessa ja KTM 390 Dukessa on kummassakin sama 5” TFT-näyttö, jossa on mahdollisuus valita TRACK-näyttöasetus sekä kaarre-ABS vakiovarusteena. Hienostunut ride-by-wire -järjestelmä ja automaattinen suuntavilkun palautus täydentävät kokonaisuutta.

Malleja ei ole vielä hinnoiteltu ja ne tulevat saataville helmikuussa 2024.

Saatavuus päivitetty 23.8.2023 klo 10.45

Uusin numero