KTM 1290 Super Duke R:n tekniikka ensi vuodeksi myös GT-malliin?

Nykyinen KTM 1290 Super Duke GT

KTM uudisti 1290 Super Duke R:n perusteellisesti tälle kaudelle. Ensi vuodeksi 1290 Super Duke GT on saamassa saman tekniikan.

Vahvat huhut kertovat KTM:n uudistavan 1290 Super Duke GT:n ensi kaudeksi. Huhuille on kolmekin syytä. Ensinnäkin katse menneisiin vuosiin osoittaa, että R-malli on aina uudistettu ensin ja vuoden tai kahden viiveellä GT on saanut saman tekniikan. Toiseksi Euro5-normien voimaantulo pakottaa muokkaamaan moottoria, ja R-mallin moottori on nyt jo valmiiksi Euro5-kelpoinen. Kolmanneksi salakuvaajat ovat jo nähneet uuden ”R-rungolla” varustetun GT:n testeissä eri puolilla Eurooppaa.

Nopealla vilkaisulla 1290 Super Duke R uudistui tälle kaudelle maltillisesti. Tarkempi tutkiminen osoittaa, että Mattighofenissa ei lopulta jätetty kiveäkään kääntämättä. Uutta on paksummasta putkesta rakennettu yksinkertaisempi runko, jossa moottori on osa kantavaa rakennetta. Takasvingin kiinnityskohtaa nostettiin viisi milliä ja svingi suunniteltiin uusiksi. Moottorissa ennalleen jäi käytännössä vain poraus ja iskunpituus, muuten se on kokenut suuria muutoksia. Samoin tietysti polttoaineen suihkutus ja muu elektroniikka. Muita muutoksia ovat mm. matalampi metallitankki, viisipuolaiset vanteet ja uusi ergonomia.

R:n moottorin huipputeho ja -vääntö saadaan aiempaa noin 1000 kierrosta korkeammilla lukemilla. GT:ssä moottorin imu- ja pakopuolella sekä moottorinohjauksessa saattaa tästä syystä olla pieniä – touringpainotteisia – muutoksia, joten huipputeho on todennäköisesti muutaman hevosvoiman alempi kuin R:n 180 hevosvoimaa. Se saadaan myös todennäköisesti aavistuksen alhaisemmalla kierrosluvulla. Vääntölukema lienee suunnilleen sama 140 newtonmetriä kuin R-mallissa. Salakuvaajien mukaan GT saa suuremman jäähdyttimen kuin R-malli. 

Kun R sai uudistuksen yhteydessä leveämmän 200-millisen takarenkaan, säilyy GT:ssä edelleen 190-millinen takapallo. Siitä yksinkertaisesta syystä, että ensiasennusrenkaana säilytetään hyväksi havaittu Pirelli Angel GT, jota Pirelli ei valmista sen leveämpänä. Semiaktiivinen jousitus säilyy GT:ssä nykyisen mallin tapaan. Nykyisen 1290 Super Duke GT:n hinta on 25 719 euroa ja uudistuksen arvellaan nostavan hintaa muutamalla sadalla eurolla.

Uusin numero