KTM esitteli muutama vuosi sitten uuden vallankumouksellisen 1190 Adventuren. Mallin myötä KTM jätti maineensa enemmän tai vähemmän mielipuolisten ja tiukasti lokeroitujen pelien valmistajana ja alkoi flirttailla laajempien asiakasryhmien kanssa. Mutta vaikka 1190 merkitsi valtavaa askelta eteenpäin, tarjosi pääkilpakumppani BMW R 1200 GS edelleen parempaa mukavuutta ja tuulensuojaa sekä miellyttävämmän ergonomian, minkä vuoksi monet potentiaaliset asiakkaat pitäytyivät edelleen BMW:n leirissä.
Uuden 1290 Super Adventuren myötä KTM toivoo voivansa muuttaa tämän. Uuden pyörän painotus on nimittäin 1190-mallia enemmän mukavuudessa ja touring-ajossa, ja KTM:n mukaan sen periaatteena on ”seikkailu jatkuu pidempään”.
Koeajo alkaa moottoritieosuudella, missä käy nopeasti selväksi, että uusi kate antaa selkeästi aiempaa paremman tuulensuojan. Lisäksi satula on täytetty uudella, aiempaa geelimäisemmällä vaahtomateriaalilla, eikä istumamukavuudessa ole nokan koputtamista.
Alun perin Super Duke R:stä tuttu 1,3-litrainen moottori on miedonnettu 160-heppaiseksi. Se on miltei värähtelemätön ja tarjoaa roimasti vääntöä alhaisilla kierroksilla ja mahtavaa raivoa huipulla. Moottori on uskomattoman joustava: periaatteessa mitä tahansa vaihdetta voi käyttää milloin tahansa. Vaihteisto toimii täydellisesti, vaihteet ovat skarpit, eivätkä kolinat ja välivapaat kiusaa. Alkuperäisen äänenvaimentimen vuoksi moottorin V-twini-murina on kokonaan poissa, ja jäljellä olevat mekaaniset äänet voisivat olla peräisin minkälaisesta moottorista hyvänsä. KTM tietysti tarjoaa lisävarusteena avoimempaa vaimenninta, mutta olisi kai alkuperäiseenkin ollut mahdollista saada jonkinlaista ääniraitaa.
Suurimmat uutuudet koskevat alustaa ja sähköisiä apujärjestelmiä. 1290 Super Adventure on varustettu semiaktiivisella jousituksella ja markkinoilla ainutlaatuisella ABS:n, luistoneston, moottorinohjauksen ja iskunvaimennuksen yhteisjärjestelmällä. Järjestelmä kerää tietoa moottorista, renkaista, kiihdytysantureista ja jousituksen asentoantureista. Tietyt kriittiset anturit, esimerkiksi jarruja koskevat, ovat kaksinkertaiset. Semiaktiivisten vaimentimien ohjauksen hoitavat erilaiset ohjausalgoritmit. Pääalgoritmi on skyhook-tyyppinen ja pyrkii pitämään pyörän korkeustason muuttumattomana, mikä optimoi mukavuutta, muttei pitoa. ”Groundhook-algoritmi” puolestaan pyrkii pitämään pyörän maassa ja siten optimoimaan hallittavuutta. Yksinkertaistetusti ilmaistuna nämä ohjausalgoritmit sekoittuvat erilaisina annoksina eri jousitusasetuksissa, joita ovat Sport, Street ja Soft. Lisäksi on vielä Offroad-asetus, jossa jousitus käyttäytyy perinteisen passiivisen jousituksen tavoin.
Poikkeamme moottoritieltä kapealle mutkaiselle asfalttitielle, joka on paikoin melko sorainen. Satulassa apujärjestelmät ja semiaktiivinen jousitus eivät periaatteessa juuri tunnu. Komfort-asetuksella pyörä on pehmeä ja mukava, mutta ei silti niiaa jarrutuksissa juuri ollenkaan. Street- ja Sport-asetuksilla jousitus kovenee ja sallii myös hieman enemmän niiaamista pidon ja tuntuman parantamiseksi kovassa ajossa. Jousitusasetuksesta riippumatta pyörässä on myös neljä ajoasetusta, jotka vaikuttavat moottorin vasteeseen, luistonestoon, keulimiseen, tehoon ynnä muihin seikkoihin. Järjestelmä voidaan tietysti myös sammuttaa kokonaan. Kaikkea ohjataan näppärästi valikoista.
Sorasta huolimatta Continental Trail Attack -renkaat purevat erinomaisesti, ja apujärjestelmät hoitelevat renkaiden lukkiutumisen ja luistot niin pehmeästi, että en edes huomaa niiden toimintaa. KTM:n johtoajatus onkin aina ollut, että tekniikka ei saa rajoittaa ajamisen iloa.
Vauhti mutkittelevilla vuoristoteillä nousee, ja pian mutkat taittuvat reippaasti pyörää kallistaen. 1290 Super Adventure voi näyttää isolta, mutta kaikista mukavuuteen tehdyistä parannuksista huolimatta painonnousu verrattuna 1190-malliin on vain 12 kiloa; täyteen tankattuna pyörä painaa 250 kiloa. Pyörän helppo käsiteltävyys ja hauska luonne yllättävät kuljettajan jatkuvasti, samoin kuin se, kuinka lujaa sillä voi ajaa ilman, että se alkaa tuntua vähääkään epävakaalta. Ajokokemus on verrattavissa lähinnä 1190:n tarjoamaan, mutta mukavuus ja alavääntö ovat paremmat. Yhtenevyyden takana on yhteinen plattform-ajattelu, joka koskee esimerkiksi moottoria ja alustan geometriaa.
KTM 1290 Super Adventuren hinta on pari tuhatta BMW R 1200 GS Adventuren 22 799 euron hintaa kalliimpi, mutta BMW vaatii satsaamista lisävarusteisiin, jotta se saavuttaisi saman teknisen tason kuin KTM. Numerot eivät kuitenkaan ole kaikki kaikessa. Biken numerossa 5.15 (kaupoissa 21.4.) ilmestyvässä testissä saadaan tietää, onnistuuko KTM heivaamaan BMW:n ykköspallilta. Taistelusta tulee kova.
Teksti: Anders Adolfsson Kuvat: KTM