Kotimainen RR-kausi päätökseen – Kimi Patovalle Superstock 600 -luokan Suomen mestaruus

Kimi Patova (Kuva: Harjukuvat)

Kimi Patovan kaksi kakkossijaa Superstock 600 -luokassa varmistivat, että Patova kuittasi kauden päätöskisan jälkeen Suomen mestaruuden.

– Meni aika lailla suunnitelman mukaan, summasi Patova Motoparkin päätösviikonlopun.

Motoparkissa ajettiin kauden viides ja viimeinen SM-sarjan osakilpailu, jossa mukana olivat kaikki luokat. Star Service Cupin ja MiniGP:n osalta kausi jatkuu vielä yhden kilpailuviikonlopun verran.

Sunnuntain suurin jännitys Motoparkin radalla koski lähinnä sitä, kumpi RAM Racingin Yamaha kuljettajista – Kimi Patova vai Felix Nässi – vie Suomen mestaruuden. Nässi ajoi koko kilpailun kärjessä ja Patova painosti aivan Nässin takarenkaassa kiinni. Kaksikko veti pienen raon seuraavaan parivaljakkoon, jonka muodostivat Peetu Paavilainen ja Peter Paloranta. Kilpailun jälkeen Paavilainen harmitteli hieman liian lyhyttä välitystä sekä paria omaa pientä ajovirhettä, jotka tiputtivat hänet kärkiryhmästä. Patovan virheetön ajo ja maalilinjan ylitys kakkosena merkitsi sitä, että hän vei Suomen mestaruuden kahden pisteen erolla Nässiin.

Alkukaudesta oli tuskaa ja tuli romua. Kun uusi pyörä meni kolarin seurauksena romukoppaan, niin siinä meni myös iso kasa euroja mukana. Hienolla tukijoukolla siitäkin selvittiin, muuten oltaisiin loppukausi oltu kotona pelaamassa pleikkaa, summasi Patova vaiherikasta kauttaan.

Hopeamies Nässi onnitteli reilusti mestaria heti parc ferme -alueella. 

Oli vähän liikaa huonoa tuuria tällä kaudella, niin jäi loppuun tekemätön paikka. Kaikki kunnia Kimille, joka on nostanut vauhtiaan todella paljon tälle kaudelle. 

Nässi kamppaili kaudella käsiongelman kanssa, joka vei parhaan terän ajamisesta. Lisäksi Kemoran öljyläikkään kaatuminen aivan kisan lopussa vei ”varmat” 20 pistettä, joita ei näin tiukassa luokassa ole varaa menettää.

Superbike-luokan Niko Mäkinen koki kirjaimellisesti kolauksen jo aamun warm upissa kaaduttuaan ja lyötyään päänsä rajusti radan pintaan. SM-hopean lauantaina varmistanut Mäkinen joutui seuraamaan kilpailua tarkkailtavana sairaalapedillä Mikkelissä. Finaaliin paalulta lähtenyt Eeki Kuparinen noudatti perinteistä ”kärkeen ja karkuun” -taktiikkaa. Kuparinen kasvatti eroa seuraavina ajaviin Juha Kallioon ja Tomi Kaartiseen tasaisesti koko kilpailun ajan. Kisan puolivälin jälkeen näytti jo siltä, että Kaartinen on ajamassa Kalliota kiinni, mutta sitten eroa taas venähti lisää. Palkintokorokkeella Eeki Kuparinen kummasteli Esa Tirkkosen nousua kolmannelle korokkeelle ja kuuli vasta silloin, että Kaartinen oli kaatunut viimeisen kierroksen alussa Kalliota tavoitellessaan. SM-pronssille ajanut Juha Kallio kommentoi tyylilleen uskollisesti erittäin analyyttisesti omaa ajosuoritustaan.

-Se oma ajaminen on vähän kuin vanha viini, huonontunut vuosien saatossa.

– Eturengas lähti ainakin sata kertaa kisan aikana alta, manasi rataennätystä tavoitellut Eeki Kuparinen kisan jälkeen. Hän jäi lopulta Erkka Korpiahon ennätyksesta aika tarkalleen sekunnin päähän. Palkintojenjaon jälkeen Kuparinen otti suunnan ”pöydälle”, sillä polvileikkaukseen oli aika varattuna klo 7.15 maanantaiaamuksi.

Supersport 300 -luokan mestaruudessa ennen sunnuntaita oli vahvimmin kiinni Juho Kantola. Hyvänä lähtijänä tunnettu Kantola ei tällä kertaa pystynyt kakkosruudusta nousemaan kärkeen, mutta teki sen jo kilpailun alkupuolella. Tasaisessa luokassa pienetkin virheet kostautuvat ja Kantola huomasikin kilpailun aikana yhtäkkiä olevansa kolmantena. Maaliin tultiin järjestyksessä Akseli Putkonen, Juho Kantola ja Rasmus Nurmi, mikä merkitsi mestaruutta Juho Kantolalle. Moriwakien tiukkaakin tiukemman kaksinkamppailun vei nimiinsä Lenni Klemetti ennen Jenny Ruokolaista.

Star Service Cupin kilpailun voittajaksi sunnuntaina ajoi Heikki Mannila. Kakkoskorokkeelle palkintojenjaossa nousi Marko Sinkkonen ja kolmospallille Teemu Welander. MiniGP-luokan tulokset olivat toisinto lauantailta. Voittoon Hugo-Brent Freimann, kakkoseksi Alexandr Kyriakou ja kolmanneksi Luukas Klemetti.

Sivuvaunut ajoivat sunnuntaina kaksi kilpailulähtöä. Pari Timo Kallio ja Jere Nuppola lähtivät viivalta liukkaimmin ja pitivät kärkipaikkaa hyvän aikaa, kunnes Tero ja Joni Manninen kuittasivat ykkössijan ja ajoivat voittajana maaliin. Lähtöjen välillä pyörää huoltaessaan Manniset laskivat, että käytännössä heille riittää mestaruuteen kunhan ajavat maaliin toisessa kilpailussa. Varmistelua ei kuitenkaan nähty, vaan kilpailu oli kuin toisinto ensimmäisestä. Kallio ja Nuppola ottivat alussa johdon, mutta kärkipaikkaa vaihdeltiin Mannisten kanssa ja lopussa Tero ja Joni Manninen ajoivat maaliin ykkösenä. Mestaruus heille.

Sivuvaunujen tavoin myös Retro Superbiket ajoivat sunnuntaina kaksi kilpailulähtöä. Vahvimmin mestaruudessa kiinni ollut Raimo Kesseli voitti molemmat kilpailut ottaen näin mestaruuden selvällä piste-erolla itselleen. Ensimmäisessä lähdössä toiseksi ajoi Mikko Harsunen ja kolmanneksi Keijo Pietilä. Toisessa kilpailussa he tulivat maaliin päinvastaisessa järjestyksessä.

Tulokset ja pistetilanteet luokittain:

https://www.roadracingsm.fi/html/fi/kilpailut/tulokset/

Road Racingin SM-sarjan viisi osakilpailuviikonloppua on näin ajettu ja mestaruudet ratkottu. Poikkeuksena Star Service Cup eli jokamiesluokka sekä MiniGP, joiden kilpailukausi jatkuu vielä. SM-sarjan palkintojenjakotilaisuus järjestetään 2. marraskuuta Imatran Valtionhotellilla.

Teksti: Road Racing SM-sarjan tiedotus