Kostamon taktiikka Mansaaren kisastarttiin: ”se on yksi treeni muiden joukossa”

(kuva: Diego Mola)

Erno Kostamon taktiikka sunnuntain ensimmäiseen kisalähtöön on ajaa tasaisia kierroksia, oppia rataa ja tulla ehjänä maaliin.

Mansaaren TT:n harjoitusviikko 60-kilometrisellä katuradalla on takana, ja sunnuntaina on vuorossa Erno Kostamon ensimmäinen kilpailulähtö. Mansaaren ensikertalaisen kisaneitsyys lähtee heti pitkällä kuuden kierroksen Superbike-luokan kilpailulla, joka ajetaan sunnuntaina klo 16.40 Suomen aikaa.

-Kyllä siinä heti mies punnitaan, saattaa kuuden kierroksen aikana (360 kilometriä) jo vähän kypärä kastua, naureskeli hyväntuulinen Kostamo kilpailun aattoiltana lauantaina.

Treeniviikko sujui lähes odotusten mukaisesti, vauhti kasvoi sitä mukaan kun rata tuli tutummaksi. Maanantaina ja tiistaina Kostamon keskinopeus kierroksella oli noin 115 mailia tunnissa, torstaina se nousi 117 mailiin ja perjantaina heti päivän ensimmäisellä seisovalla lähdöllä ajetulla kierroksella keskinopeus oli jo 119,5 mailia tunnissa (193 km/h).

-Mekaanikot kysy perjantaina heti kun tulin radalta, että mistä sie nappasit puol minuuttia kierrosajasta pois. Omasta mielestä ajoin ihan samalla tavalla kuin aikaisemminkin, ainoastaan jollain suorilla huomaa että vaihtovalo alkaa vilkkua aikaisemmin ja jollain suoranpätkillä sai vaihtaa yhtä vaihdetta isommalle. Täällä se hyvä aika ei tule puristamalla, pitää vaan ajaa ja kerätä kokemusta.

Perjantain warm-upissa vauhti kasvoi edelleen ja Kostamo rikkoi ensimmäistä kertaa 120 mailin keskinopeuden.

Keskiviikko oli epäonninen päivä, kun BMW:n Superstock-luokan pyörän moottori räjähti ja Superbike-pyörässäkin oli sähköongelmia. Yksi varamoottori on vielä jäljellä, mutta aivan positiivisimpia kommentteja ei suomalaiselta tule kun kysyy Bemarin koneen luotettavuudesta.

-Jos vielä mennee yks moottori ja siitä huolimatta minut näkkee ens vuonna Bemarin ratissa, niin saa valkotakkiset hakia ja vielä perrään ampua polvilumpioon.

Sosiaalisessa mediassa on jo ehditty spekuloida, että miten Kostamolta voi moottorit hajota, eikö mies itse ole moottoripyörämekaanikko. Kyseessä on kuitenkin Bemarin tehtaan rakentamat koneet, ja erityisesti nyt hajonneen stock-moottorin tulisi kestää helposti 4000 kilometriä ennen perushuoltoa.

-Olisko tuolla 700 kilometriä ehditty ajaa. Keskiviikkona normaali koekäyttö ja kaikki toimi normaalisti, mutta pääsin puoltoista kilometriä ja viidennen mutkan ulostulossa kuin salama kirkkaalta taivaalta kolmosen kiertokanki katkes ja meni kone aivan paskaksi, ei jäänyt käytännössä mitään ehjäksi.

Kostamo jatkaa, että monet sanovat sen kuuluvan motorsporttiin, mutta kun kuljettaja ei ole tehtaan tukema vaan maksaa kulut itse, niin se kyllä syö miestä.

-Kyllä se pari iltoo vituttaa kun 10 000 euroa mennee mörön persiiseen.
Kostamon tähänastisten suoritusten arvo nousee edelleen, kun muistetaan että hän on yksi tämän vuoden kilpailun kolmesta ensikertalaisesta tonnisissa. Yksi ensikertalaisista kolaroi jo tiistaina ja ajot päättyi siihen. Toinen ensikertalaisista on ajanut vuosia endurancea MM-tasolla ja lisäksi asuu Mansaarella ja on kilpaillut useasti täsmälleen samalla radalla ajettavassa Manx GP:ssä. Silti vauhti on ollut Kostamon kanssa identtistä. Ja jos Kostamon vauhtia vertaa edellisten vuosien ensikertalaisiin, niin esimerkiksi Lukas Maurer ja David Datzer ovat jääneet ensimmäisinä vuosinaan vauhdeissa kauas Kostamon taakse.

Sunnuntain kuuden kierroksen kisassa Bemari on tankattava kahden kierroksen välein, eli tankkauspysähdyksiä on kaksi. Metzelerin ohjeistus on, että yhdellä medium-renkaalla ajetaan maksimissaan neljä kierrosta ja softilla maksimissaan kolme. Kisaan Kostamo lähtee mediumilla, joka vaihdetaan kertaalleen, ensimmäisen tankkauksen yhteydessä.

Pari viikkoa aikaisemmin ajetussa North West 200:ssa ja Mansaaren ensimmäisinä harjoituspäivinä Kostamo valitteli Superbike-pyöränsä ajettavuutta, joka ei ollut lähelläkään Superstock-pyörän tasoa. Nyt sekin tilanne on saatu hallintaan.

-Päästiin Öhlinsin tehtaan miesten juttusille, sieltä löytyikin keulaan ratkaisu. Purkivat keulan ja sanoivat, että Dunlop ja Rutter on yrittäneet samanlaisella keulalla ajaa, mutta se ei sovellu katuradalle. Nyt muutettiin katuradan keulaksi, ja ajettavuus parani heti.

-Mietittiin jopa että olisi lähdetty Superbike-kisaan stock-pyörällä, mutta annetaan nyt vielä Superbikelle yks mahollisuus, että kertyy molempiin moottoreihin kilometrejä tasaisemmin.

Uusin numero