Tarjous myös Supersport-luokan ajamisesta tuli niin viime tingassa, että Erno Kostamo vastasi siihen miettimättä kieltävästi. Muutaman yön miettimisen jälkeen kielteinen vastaus vaihtui myönteiseksi.
Mansaaren TT:n Suberbike- ja Superstock-luokkiin BMW M1000RR -pyörillä osallistuva Erno Kostamo sai viikko sitten yllättävän yhteydenoton Pohjois-Irlannista, kun Parker Transport Racing tarjosi suomalaiskuljettajan ajettavaksi Mansaarelle Supersport-luokan Yamaha R6 -pyörää. Tarjouksen takana on se, että yksi Parker Transport Racingin kuljettajista loukkaantui, ja nyt haettiin kuumeisesti tuuraajaa hänelle. Tiimi oli seurannut tarkkaan eri kuljettajien suorituksia juuri ajetussa North West 200:ssa, ja sen perusteella he halusivat juuri Erno Kostamon täyttämään tiiminsä avoimen kuljettajapaikan.
– Ekan yhteydenoton jäläkeen reaktioni oli, ettei tämä voisi toimia näin lyhyellä varoitusajalla, ja itse asiassa sanoin ei. Eniten arvelutti yksityiskuljettajana oma tiukka budjettini ja se, etten ole Yamaha R6:lla tai ylipäätään 600-kuutioisella kilpaillut 13 vuoteen, pohti Kostamo.
Huippukalusto ilman menestyspaineita
Talli antoi suomalaiselle kuitenkin miettimisaikaa, ja painotti että tallin puolelta ei tule menestyspaineita. Ja lisäksi Kostamo saisi rauhassa katsoa tilannetta uudelleen, jos vaikka TT:n harjoitusten jälkeen tuntuisi, että homma ei omasta mielestä ole OK. Lisäksi taustaselvitykset osoittivat, että tiimin kalusto edustaa luokkansa huippua ja on tunnettujen pyörävelhojen rakentama. Tämä muutti Kostamon mielen, sekä se että kaiken tähänastisen yhteydenpidon perusteella tiimi vaikuttaa lupaustensa mukaisesti olevan aidosti yhtä suurta perhettä, jossa mennään kuljettaja edellä. Tiimin vakituisina kuljettajina ovat mansaarelaiset Ryan ja Jamie Cringle sekä italialainen Andrea Majola. Heistä Ryan Cringle ei loukkaantumisensa vuoksi pysty osallistumaan tämän vuoden TT-tapahtumaan.
Päätöksenteossa arvelutti tietysti myös erot 600-kuutioisen ajettavuudessa verrattuna tämän kauden omaan pyörään BMW M1000RR:ään.
– Tietysti ero voiman määrässä on hirmuinen, kuussatanen ei anna anteeks eikä voimalla paikata ajovirheitä yhtään. Ajoteknillisesti pittää vauhtia pittää eri tavoin yllä kuin tonnisella.
Ja niitä kisojahan on… niin montako kappaletta?
Sen verran nopeasti on Supersport-luokkaan osallistuminen edennyt, että viimeinen kysymys saa normaalisti puheliaan Kostamonkin mietteliääksi: montako kisalähtöä Supersporteilla Mansaarella on?
– Jaa-a. En oo kahtonu vielä, jos pitäs jottain veikata, niin sanosin että kaks. Tässä on se valmistautuminen mitä tällä aikataululla on ennättäny, ihan hirveesti ei oo ehtinyt tällasiin nyansseihin perehtyä.
Tiimipäällikkö Gerry Parker odottaa jo innoissaan yhteistyötä suomalaiskuljettajan kanssa.
– Olemme erittäin innoissamme saadessamme Erno Kostamon mukaan tämän vuoden TT-kisaan Ryanin Yamaha R6:lla täydentämään kolmen kuljettajan kokoonpanoamme. Ernolla on valtavasti lahjakkuutta ja kykyjä. Hän on osoittanut tämän uransa aikana esimerkiksi NW200 Superbike -kilpailussa, jossa hän sijoittui viidenneksi!
– Supersport on luokka, jossa Erno ei ole ajanut viime aikoina, mutta toivottavasti saamme hänet Jurbyyn muutamaan testiin ennen kisaa. Uskomme, että meillä on vahva tiimi ja hyvät mahdollisuudet saavuttaa hyviä tuloksia. Toivotamme turvallista ja menestyksekästä kilpailua ja toivomme Ryanille pikaista toipumista.
Tiedote: Erno Kostamon tiedotustiimi, kuvat: Erno Kostamon kotialbumi